1- اسلام
آوردن از روى ميل و رغبت كه اسلام سودمندى است.
2- مهاجرت
علاقهمندانه وى با پيامبر خدا (ص)، كه هجرت كامل از روى ميل و رغبت در راه خدا و
پيامبر خداست.
3- زندگى خود
را با پيامبر خدا در جهاد با كفّار و در زمان امام (ع) در جهاد با سركشان، خوارج و
بيعت شكنان، گذراند.
عبارت امام
(ع): طوبى، در زمينه تعريف خبّاب و مشعر بر اين است كه وى آن چنان بوده است. طوبى
وزن فعلى از صفت طيّب است. در تفسير آمده است كه آن، درختى در بهشت است. و با اين
عبارت امام (ع) وادار به ياد كردن روز قيامت و حساب آن روز فرموده است كه خود باعث
عمل براى آنهاست. و همچنين انگيزه براى فضيلت قناعت و خوشنودى از خدا و رضايت به
قضا و قدر اوست.
قناعت فضيلتى
از شاخههاى عفّت، و رضا فضيلتى از شاخههاى عدالت است.
«اگر با
شمشير بر انتهاى بينى مؤمن بزنم تا با من دشمنى كند، با من دشمن نخواهد شد، و اگر
تمام دنيا را بر سر منافق بريزم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، اين بدان
دليل است كه در قضاى الهى گذشته و بر زبان پيامبر امّى (ص) جارى شده است كه فرمود:
«يا على، مؤمن كينه تو را بر دل