وادار مىكرد كه پيرى
خود را تغيير دهند، و از ترك آن برحذر مىداشت، به دليل اين كه پيرى شباهت به يهود
دارد، زيرا يهوديها اين كار را نمىكردند، اين بود كه به رنگ سياه خضاب مىكردند،
و بعضى گفتهاند: با حنا خضاب مىكردند. هدف اين بود كه كفّار آنها را با چشم
توانمندى و جوانى بنگرند، و از آنها بترسند و طمع بر آنها نكنند. از امام (ع) در
زمان خلافتش راجع به آن [خضاب كردن] پرسيدند، امام (ع) آن را مباح قرار داد نه
مستحب، و بر اين مطلب اشاره فرمود كه آن سنّت هنگامى مقرّر شد كه مسلمانان اندك
بودند، امّا اكنون كه زيادند و كافران ناتوان شدهاند، خضاب كردن مباح است، و
عبارت: هر مردى اختيار دارد كنايه از همين است. و لفظ: النّطاق را براى عظمت و
گستردگى اسلام، استعاره آورده است و كلمه «ضرب بالجران» استعاره براى پابرجايى و
پايدارى دين به لحاظ شباهت آن به شترى است كه روى زانويش نشسته است. كلمه امرؤ
مبتدا و ما اختار عطف بر اوست ما مصدريه، و خبر مبتدا محذوف، و در تقدير مقرونان»
است مانند اين سخن عربها «كلّ امرء و ضيعته [1]» توفيق
از خداست.
(3013) 13-
امام (ع) در حق كسانى كه از جنگ در خدمت آن حضرت خوددارى كردند فرمود: