الشّكر. و علت اين كه
آن، راهى است براى سپاسگويى، همان است كه اين انديشه باعث ورود به سپاسگزارى
مىگردد. و همين عبارت صغراى قياس مضمرى است كه كبراى مقدّر آن چنين است: و هر
چيزى كه درى از درهاى سپاسگزارى باشد، نبايد از آن غفلت كرد.
(72229-
72211) 24- در روز جمعه مسافرت نكند، مگر اين كه سفر به خاطر جهاد و يا به بهانه و
عذر واضحى باشد. راز مطلب آن است كه نماز جمعه در دين اسلام با اهميت است و جمعه وقت
نماز و عبادت است.
بنا بر اين،
مسافرت كردن در آن روز، كارى نابجاست.
(72242-
72230) 25- در تمام كارهايش، فرمانبردار خدا باشد. و بر اين امر، وسيله قياس مضمرى
او را تشويق كرده است كه صغراى آن، عبارت: فانّ ... سواها، و كبراى مقدّر آن نيز
چنين است: و هر كارى كه برتر از ديگر كارها باشد، بايد بدان پايبند شود و آن را بر
ديگر كارها مقدّم بدارد.
(72274-
72243) 26- نفسش را در راه عبادت بفريبد، از آن رو كه روش نفس پيروى از هوا و
همسويى با طبيعت است پس شايسته آن است كه آن را گاهى با وعده خوب دادن و گاهى با
ترساندن از خواسته خود به چيز ديگرى بفريبند، و گاهى هم به وسيله مشاهده كسانى كه
زيردست اويند، يعنى آن كسانى كه مهيّا براى عبادتند، و گاهى هم با سرزنش نفس بر
اين كه او در برابر خدا كوتاهى مىكند. امّا اگر نفس راه بندگى را پيمود، سزاوار
است كه با مدارا- بدون اجبار بر عبادت- رفتار شود، زيرا اجبار باعث افسردگى و
بريدن است، همان طورى كه سرور رسولان (ص) فرموده است: «براستى كه اين دين، ژرف و
پر محتواست، با مدارا در آن وارد شو، و نفست را به عبادت خدا به زور وادار نكن،
زيرا كسى كه در اثر سرعت خسته و مانده است نه مسافت را پيموده و نه براى خود،
مركبى باقى