و خائف از آن باشد،
آماده مىشود. اين مقدمه در مورد سرزنش بر نداشتن جانب احتياط نسبت به هدفى- از
قبيل پيش فرستادن عمل خيرى، و هر آنچه انسان خويشتن را با او از عذاب خدا نگه
مىدارد و انسان بدان وسيله آمادگى براى رفع خطر پيدا مىكند- مىباشد.
آن گاه امام
(ع) به منظور سهل و ساده جلوه دادن تكليف و تشويق بدان اعلام فرموده: با اين كه
تكليف ايشان اندك و ناچيز است، اجر و مزد آن فراوان است. و اين عبارت به منزله
صغراى قياس مضمرى است كه آنان را تشويق بر انجام امورى كه مكلفند نموده است، و كبراى
مقدّر آن نيز چنين است: و هر چيزى كه اين طور باشد، اقدام به آن و كوشش در راه
انجام آن ضرورت دارد.
سپس توجه
داده است بر لزوم ترك تجاوز و ستم به دليل آن كه ارتكاب آنها باعث عذاب دردناكى
مىشود و ترك آنها موجب اجر فراوانى كه اگر هم در انجام آن مجازاتى نمىبود، هيچ
عذرى بر اين انصراف از كسب آن اجر و مزد پذيرفته نبود. به اين معنى كه اگر هم در
انجام ظلم، مجازات هولناكى نبود تا باعث ترك آن شود، اجر و مزد ترك آن ايجاب
مىكرد تا مرتكب آن اعمال نشويم، تا چه رسد بر اين كه در ارتكاب ظلم و تجاوز عذاب
دردناك وجود دارد پس به طريق اولى بايد مرتكب نشويم. و اين عبارت از فصيحترين و
زيباترين سخنان است، و هدف بر حذر داشتن از گرفتارى در صفت ناپسند ستمكارى است.
(65957-
65954) بعد در پى مطالب قبل چند امر و چند نهى بيان كرده كه از جمله اوامر، دو امر
ذيل است:
اوّل- نسبت
به مردم و خواستههايشان، به انصاف و مدارا رفتار كنند.
(65969-
65958) دوم- نسبت به درخواستهاى مردم با حوصله برخورد كنند تا كارها به مصلحت آنها
در جريان باشد، و دليل مطلب را چنين بيان كرده است كه ايشان خزانه داران مردم و
نمايندگان ايشان در بيت المال و فرستادگان رهبرانشان به نزد