(65516- 65506) 8-
سفارش به پيوند و بخشش نسبت به يكديگر، يعنى هر كدام نسبت به ديگرى در راه خدا از
كمك خود دريغ ندارد.
9- بر حذر
داشتن از دورى و جدايى از يكديگر و دليل آن نيز روشن است.
(65532-
65517) 10- نهى از ترك امر به معروف و نهى از منكر، كه اين خود به معنى دستور به
انجام آنهاست. و به دليل پىآمد بدآن، و فراهم آمدن زمينه تسلّط اشرار بر آنها، و
قبول نشدن دعايشان، آنان را از ترك اين دو فريضه برحذر داشته است. و دليل فراهم
آمدن چنين زمينهاى اين است كه اگر جامعه امر به معروف و نهى از منكر را ترك كند اين
امر باعث بروز منكر و كاستى معروف از طبيعت افراد بدكردار شده و زمينه تسلّط و
غلبه آنان و زمامدارى تبهكاران فراهم مىآيد. و اين خود باعث فزونى بدى و بدكاران
و كاستى شايستگان و سستى همّت آنها از تقاضاى نزول رحمت پروردگار وسيله دعايشان
مىگردد و در نتيجه هر چه دعا مىكنند مستجاب نمىشود. (65581- 65533) آن گاه امام
(ع) به دنبال اين سخنان، افراد خويشاوند خود از فرزندان عبد المطّلب را بخصوص در
مورد خون خويش و سفارش به چند مطلب زير، مخاطب قرار داده است:
اوّل: آنها
را از ايجاد آشوب به بهانه كشته شدن او، منع كرده و فرموده است: مبادا شما را در
حالى ببينم كه دستتان را در خون مسلمانان به شدّت فرو بردهايد، كنايه از اين كه
دست به كشتار زدهايد.
عبارت:
تقولون: قتل امير المؤمنين مىگوييد: امير المؤمنين را كشتند، حكايت از جريان عادى
و معمول است كه هر فرد خونخواه به هنگام هيجانزدگى براى اظهار بهانه و دليلى كه
انگيزه او بر ايجاد آشوب است بر زبان مىآورد.
دوم: آنان را
از كشتن كسى جز قاتل خود نهى كرده است، زيرا اقتضاى