و قلّت الرّاعية مراد از راعيه پاسداران دين
و كسانى است كه از حريم آن نگهبانى مىكنند و به معناى الفرقة الرّاعيه است (گروه
پاسداران دين)، و به جاى واژه راعيه داعيه نيز روايت شده يعنى گروه دعوت كنندگان
به سوى خدا.
(21292- 21281)
فرموده است: و صال الدّهر صيال السّبع العقور.
صفت صيال را كه به معناى خيز كردن و حمله بردن است براى روزگار به
مناسبت شباهتى كه به درّندهها دارد استعاره آورده است، زيرا روزگار در پيدايش اين
آشوبها و بديها عاملى زورمند، و در شدّت حمله و هجوم، همانند درّندهاى خون آشام
است، سپس واژه فنيق (شتر نر ارزشمند) را براى باطل استعاره فرموده و با واژههاى
هدير (آواز كبوتر و شتر) و كظوم (شترى كه نشخوار نكند) ترشيح كرده است، وجه مشابهت
ميان اين دو اين است كه باطل در پيدايى و حرمت و نيرومندى كه اهل آن دارد همانند
شتر نرى است كه پيوسته از مستى كف بر لب مىآورد. و منظور از هدير ظهور و قدرت اهل
باطل و غرض از كظوم ناپيدايى و گمنامى آنهاست در زمانى كه حقّ ظهور مىكند و به
قدرت مىرسد.
(21309- 21293)
فرموده است: و نواخى النّاس على الفجور.
يعنى مردم آن زمان در ارتكاب معاصى و به جا آوردن فسق و فجور و پيروى
از خواهشهاى نفسانى با يكديگر همبستگى و دوستى دارند، و تهاجروا على الدّين يعنى
هر كس را ديندار احساس كنند، او را از خود رانده و از او دورى مىجويند و او نيز
از آنها دورى اختيار مىكند، و التحابّ على الكذب كه به معناى دوستى كردن به خاطر
دروغ است نيز داخل در معناى برادرى و همبستگى به خاطر فجور و كارهاى زشت است همچنان
كه: التّباغض على الصّدق كه به معناى دشمنى كردن به سبب راستگويى است، داخل در
معناى دورى جستن از يكديگر به سبب ديندارى است، و منظور از تكرار اين معانى نفرت
دادن شنوندگان از اين امور ناپسند و زشت و ترسانيدن آنهاست از اين كه امور مذكور
اتّفاق افتد.