(47130- 47126) فرموده است: پنهانى گام بر
مىدارند.
اين سخن كنايه از اين است كه اقدامات زبانى و عملى خود را در جهت
مقاصد و اهدافى كه دارند پوشيده داشته و دور از فهم و اطّلاع ديگران انجام
مىدهند، جمله و يدبّون الضّرّاء نيز به همين معناست، واژههاى خفاء و ضرّا و بنا
بر ظرفيّت منصوبند، و اينها براى كسى كه در صدد فريب ديگرى است مثل آورده مىشود.
(47139- 47131)
فرموده است: وصفهم دواء ... تا العياء.
يعنى: آنها مانند زاهدان و پارسايان مردمان را موعظه كرده به
پرهيزگارى و فرمانبردارى خداوند دستور مىدهند، آشكار است كه اين سخنان درمان
ناپاكى و شفابخش گمراهى است، امّا با گناهانى كه مرتكب مىشوند كردار آنها كردار
فاسقان و گمراهان است، و گناه بزرگترين درد درمان ناپذير است.
(47147- 47140)
فرموده است: حسدة الرّخاء.
يعنى اگر در زندگى كسى فراخى و گشايشى بينند بر او حسد مىورزند، و
مؤكّدوا البلاء و اگر كسى را در سختى و گرفتارى مشاهده كنند با سخن چينى و
فتنهانگيزى بر رنج و محنت او مىافزايند، به جاى صفت مؤكّدوا، و مولّدوا (توليد
كنندگان) نيز روايت شده و معناى آن روشن است، و مقنطوا الرّجاء يعنى اگر كسى اميد
چيزى را داشته باشد مقتضاى طبع آنها اين است كه او را نوميد گردانند، زيرا روش
منافق دروغگو همواره بر اين است كه دور را نزديك و نزديك را دور نشان دهد.
(47151- 47148)
فرموده است: لهم بكلّ طريق صريع.
اين سخن اشاره بر اين است: كسانى كه در نتيجه فريب و نيرنگ اينها
كشته شده يا آزار و آسيب ديده بسيارند، واژه طريق يا كنايه از مقاصد گوناگون
منافقان، و يا منظور نيرنگها و بد انديشيهاى مختلف آنهاست كه در هر صورت مستلزم
اذيّت و آزار ديگران است.