اين گفتار اشاره به اين است كه پرهيزگاران نفس امّاره خود را به
وسيله عبادات رام و فرمانبردار مىگردانند، همچنين بيانگر اين است كه چگونه آنان
در برابر قرآن به هيجان آمده و درمان دردهاى خود را از آن مىجويند، و با به كار
بستن ترتيل و شمرده و خوب خواندن آن، مقاصد قرآن را درك مىكنند، اين كه فرموده
است هنگام تلاوت آيات عذاب، دلهاى خود را قرين غم و اندوه مىسازند، اين از جمله
چارهجوييها و درمان طلبيهايى است كه از قرآن براى دردهاى خود مىكنند، زيرا درد
انسان نادانى و ديگر صفات زشت مورد عمل اوست، و داروى نادانى، دانايى، و درمان
خويهاى نكوهيده، به دست آوردن صفات پسنديدهاى است كه در جهت مخالف آنها قرار
دارد، از اين رو آنان با تلاوت قرآن كريم دل را قرين اندوه ساخته، و ترس خود را در
برابر آيات عذاب الهى كه بر ضدّ غفلت و سرگرمى به امور دنياست برانگيخته، و با
حصول آگاهى درد نادانى خويش را درمان مىكنند، زيرا هر صفتى را كه قرآن فضيلت
دانسته و به آن تشويق كرده، براى صفت ضدّ آن كه زشت و ناپسنديده است درمان است،
بقيّه اين گفتار در باره چگونگى محزون كردن دل و به شوق آوردن آن است.
(46559- 46556)
فرموده است: فهم حانون على أوساطهم
اين سخن در باره چگونگى ركوع پرهيزگاران است.
(46568- 46560)
فرموده است: مفترشون لجباههم ... تا أقدامهم،
اين گفتار اشاره به كيفيّت سجود آنان دارد و اعضاى هفتگانه سجده را
ذكر مىكند.
(46575- 46569)
فرموده است: يطّلبون ... تا رقابهم،
اشاره به خواستى است كه پرهيزگاران در اين عبادتهاى خود دارند.
(46582- 46576) 18- ويژگيهاى آنان اين است كه در روز حكيمانند، مراد
از آن حكمت شرعيّه است كه مشتمل بر كمال نيروى علمى و عملى است و ميان صحابه