(40070- 40046) پس از اين امام (ع) شنوندگان را از خداوند بيم مىدهد
و گوشزد مىكند كه پيش از آن كه سلامت و توانايى را كه اكنون از آنها برخوردارند
از ميان رود منتهاى كوشش را در به جا آوردن اعمالى كه خداوند را خشنود سازد به كار
برند، و در آزاد كردن گردن خود از يوغ آتش پيش از آن كه به سبب گناهان خود در گرو
آن قرار گيرند تلاش لازم به عمل آورند، در جمله أن تغلق رهائنها [1] وجه استعاره رهن، پيش از اين توضيح داده
شده است.
(40072- 40071) سپس امام (ع) دستور مىدهد كه در شب، بيدارى داشته
باشند و اين كنايه از انجام دادن عبادت در پارهاى از شب است، چنان كه خداوند
متعال فرموده است: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَيْلًا
طَوِيلًا[2]» و اين كه شب براى عبادت اختصاص داده
شده از آن رو است كه در اوقات شب امكان خلوت با خدا و فراغ از مردم فراهمتر است،
به علاوه روز به عبادت ديگرى اختصاص داده شده كه عبارت از جهاد در راه خدا و تلاش
براى تأمين اهل و عيال مىباشد.
(40161- 40073) پس از اين آن حضرت دستور مىدهد كه شكمها را لاغر
كنند و اين كنايه از اين است كه روزها را روزه بدارند، سپس سفارش مىكند كه گامهاى
خود را به كار گيرند و مراد از اين به پا داشتن نماز است، و نيز تذكّر مىدهد كه
اموال خود را انفاق كنند، و منظور اداى زكات و پرداخت صدقات در راه رضاى خدا
مىباشد، پس از اين گوشزد مىكند كه از اجساد خود بگيرند و اين كنايه از اين است
كه تن را با روزه و بر پاداشتن نماز بكاهند، و سختگيرى در خوراك و پوشاك را كه
موجب عدم توجّه به پرورش تن است برگزينند، زيرا تن پرورى مستلزم دنيا دوستى و
[1] غلق رهن اصطلاحا اين است كه انسان نتواند در مدّت مشروط فكّ
رهن كند، و پس از انقضاى مدّت صاحب حقّ، مالك گروگان شود (مترجم)
[2] سوره انسان (76) آيه (26) يعنى: و برخى از شب را براى او به
سجده (نماز) پرداز، و در درازاى شب او را تسبيح گوى