يعنى بازمانده حجّتهاى خدا بر خلق است، زيرا عالمان و عارفان،
حجّتهاى خداوند بر بندگانش در روى زمين مىباشند و اين كه فرموده است جانشينى از
جانشينان پيامبران است براى اين است كه پيامبر اكرم (ص) فرموده است:
امام (ع) در اين جملات پند و موعظههاى خود را به آنان يادآورى، و
عذر خود را بيان مىكند كه آنچه را پيامبران در باره امّتهاى خويش و اوصيا نسبت به
افراد پس از خود بر عهده داشتهاند ادا كرده است و نيز اين سخنان مشتمل بر سرزنش و
نكوهش آن مردم است كه استقامت نمىپذيرند و در اجراى اوامر او اتّفاق ندارند و هم
اين كه با تذكّر وعيدها و بيم دادنها و آوردن مثلها آنان را تأديب و تنبيه فرموده
است.
(39430- 39355)
فرموده است: للّه أنتم!! ... تا السّبيل.
اين سخنان مبتنى بر پرسش از شنوندگان است كه آيا پيشوايى رهنما و
خيرخواه غير از او انتظار دارند و اين استفهام بر سبيل انكار است، زيرا پيشوايى كه
داراى اوصاف مذكور باشد غير از آن حضرت وجود ندارد، و اين مطلب با آنچه پس از اين
آمده تأكيد شده كه فرموده است: ألا إنّه قد أدبر من الدّنيا ما كان مقبلا يعنى
آنچه باعث خير و صلاح مردم دنيا بوده پشت كرده است، و أقبل منها ما كان مدبرا يعنى
شرور و بديهايى كه به يمن مقدم پيامبر گرامى (ص) و طلوع اسلام پشت كرده بود رو
آورده است، اين كه فرموده است بندگان خوب خدا آهنگ رحيل كردهاند، و بىشكّ
پيشوايى مانند آن بزرگوار كه رهنمون راه خداست در زمره اين بندگان خوب خداست كنايه
از اقتضاى زمان براى نابودى آنان و كوچ