سرنوشتى كه بنى اميّه در پيش دارد شركت
نداشته باشند خداوند آنان را به دور هم گرد خواهد آورد، گرد آمدن اين گروه و
پيوستن آنها را به يكديگر به پارههاى ابر پراكنده در پاييز تشبيه فرموده است كه
به هم پيوسته و انبوه و متراكم مىگردد، و مناسبت اين تشبيه، اجتماع اين گروه پس
از جدايى و پراكندگى آنهاست، مراد از درهايى كه خداوند به روى آنان باز مىكند يا
عبارت از نوع آراء و اعتقادهايى است كه موجب غلبه و بر انگيختن آنها به گردهمايى و
اجتماع آنها شده، و يا اسباب و انگيزههايى اعمّ از اينهاست مانند ديگر عواملى كه
موجب چيرگى و غلبه است از قبيل هميارى يكديگر و ايثار در جان و مال و مانند اينها.
امام (ع) براى قيام و خروج اين جمعيّت، واژه سيل را استعاره فرموده،
و جنبش آنها را به سيل عرم كه موجب نابودى دو باغستانى كه اين سيل از ميان آنها
گذشته و سدّ مآرب را ويران ساخته تشبيه فرموده است، و اين دو باغستان در شهر سبا
(در يمن) بوده و قرآن كريم از آن خبر داده كه
«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْناهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ
جَنَّتَيْنِ[1]» وجه مناسبت در اين تشبيه قيام و خروج
شديد اينها و ويرانى و تباهى است كه به وسيله آنان به وجود مىآيد همانند سيل كه
زمينهاى بلند هم از آسيب آن مصون نمىماند، و كوههاى استوار آن را از راه و جريان
خود باز نمىگرداند، يعنى رويدادى سخت فراگير است.
(35529- 35418)
پس از اين فرموده است: يذعذعهم اللّه في بطون أوديته، ثمّ يسلكهم
ينابيع فى الأرض.
جمله دوّم از الفاظ قرآن است، و منظور اين است: همان گونه كه خداوند
باران را از آسمان فرود آورده، و در لابلاى زمين جا مىدهد، و سپس از دهانه
چشمهها سرازير مىگرداند، اين گروه را نيز به همين گونه در دل درّهها و تنگناهاى
زمين پراكنده و پنهان ساخته و پس از اين آنان را ظاهر گردانيده به وسيله آنان
[1] سوره سبا (34) آية (16) يعنى: پس ما سيلى سخت براى هلاك آنان
فرستاديم، و دو باغ پر نعمت آنها را به دو باغ ديگر مبدّل ساختيم.