خواهد شد مال دنيا را حقير و ناچيز
مىشمارد، همان اموالى كه تنها حساب آن بر عهدهاش باقى مىماند، و وبال و تبعات
آن كه بر اثر محبّت در تحصيل و جمع مال، و همچنين اعمال غير عادلانه به صورت
كژدمهايى در آمده است، پيوسته با نيش خود گردآورنده مال را مىآزارند، سپس مردم را
به آنچه خداوند وعده داده ترغيب و گوشزد مىكند كه وعدههاى خداوند را نمىتوان
ترك كرد يعنى به اندازهاى گرانقدر و پر ارزش است كه چيزى با آن برابر نمىشود،
همچنين مردم را از ارتكاب آنچه خداوند نهى كرده است به نفرت و بيزارى دستور و
تذكّر مىدهد كه اين اعمال سزاوار رغبت نيست، يعنى در آنچه خداوند منع كرده هيچ
مصلحت و فايدهاى نيست كه سزاوار باشد انسان خردمند آن را هدف و مطلوب خود قرار
دهد، زيرا خداوند متعال به مصالح امور از همه داناتر است، و اگر در چيزى مصلحت و
رجحانى باشد شايسته جود و كرم او نيست كه بندگان را از آن باز دارد.
سپس آن حضرت مردم را از روز جزا بيم و پرهيز مىدهد، و آن را
بگونهاى تعريف و توصيف مىكند كه انسان از آن بيمناك مىشود و براى رهايى از آن
به كار و عمل مىپردازد، مىفرمايد قيامت روز بررسى اعمال و رسيدگى به حساب است،
چنان كه قرآن فرموده است: «وَ لَتُسْئَلُنَّ
عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ[1]» و
روز زلزال است چنان كه فرموده است: «إِذا زُلْزِلَتِ
الْأَرْضُ زِلْزالَها[2]» و
روزى است كه كودكان يكباره پير شوند كه در قرآن است
«يَوْماً يَجْعَلُ الْوِلْدانَ شِيباً[3]»
بايد دانست اين صفاتى كه براى قيامت بيان شده در شرع ظاهر و ثابت است، ليكن برخى
از ياوه انديشان به تأويل آنها پرداخته و گفتهاند: فحص از اعمال عبارت از احاطه
لوح محفوظ به اعمال و ظهور آنها در نفس هنگام جدايى آن از بدن، و يا چنان كه
[1] سوره نحل (16) آيه (93) يعنى: و البتّه از آنچه مىكردهايد از
همه شما پرسش خواهد شد.
[2] سوره زلزله (99) آيه (1) يعنى: هنگامى كه زمين به سختى به لرزه
در آيد.