مراد از واژه ناظر در جمله ناظر قلب اللّبيب چشم بصيرت انسان است.
آشكار است انسان راه سعادت خود را با چشم دل مىبيند، و هدف و مقصدى
را كه در اين راه تعقيب مىكند با ديده بصيرت مىنگرد، منظور از غور و نجد راههاى
خير و شرّ است، چنان كه در قول خداوند متعال كه فرموده است:
«وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ[1]»
نجدين به همين دو راه خير و شرّ تفسير شده است، تعبير قرآن مجيد در اين باره
كوتاهتر، و عبارت غور و نجد به آنچه در اين جا منظور است مناسبتر است، زيرا غور كه
عبارت از گودى و مكان پست است، تعبيرى مناسب براى افتادن از بلندى در دركات جحيم
است. مقصود از داعى پيامبر گرامى (ص) و آنچه قرآن بدان ناطق و همچنين سنّت نبوى
است، و مراد از راعى نفس نفيس خود آن حضرت مىباشد. امام (ع) دستور مىدهد كه
نخستين را كه دعوت پيامبر (ص) و قرآن و سنّت است بپذيرند، و دوّمين را كه خود آن
حضرت است پيروى كنند. وجوب دعوت خداوند و پيامبرش (ص) به حكم خداوند متعال در آيه
شريفه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ
لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ[2]» روشن است، و پيروى از كسى كه خداوند و پيامبرش (ص) متابعت او را
واجب داشتهاند نيز واجب است.
(31118- 31095)
فرموده است: قد خاضوا بحار الفتن.
ممكن است اين عبارت اشاره به احوال كسانى باشد كه نزد شنوندگان
شناخته هستند مانند معاويه و اصحاب جمل و خوارج، و يا اين كه از سخنان پيش منقطع،
و دنباله گفتارى باشد كه سيّد رضىّ رضوان الله عليه آن را نقل نكرده است، يكى از
شارحان همين نظر را برگزيده و گفته است: اين سخن در باره گروهى از اهل ضلالت است
كه امام (ع) به نكوهش و بيان گمراهيهاى آنها
[1] سوره بلد (90) آيه (10) يعنى: ... و راههاى خير و شرّ را به او
بنموديم؟
[2] سوره أنفال (8) آيه (24) يعنى: اى كسانى كه ايمان آوردهايد
دعوت خدا و پيامبر را بپذيريد هنگامى كه شما را به سوى چيزى مىخواند كه به شما
زندگى مىبخشد.