را استماع مىكنند باز مىگردد و آنچه را كه
در باره كوشش در عمل براى پس از مرگ، و بيدارى از خواب غفلت بيان فرموده بود تأكيد
مىكند، و با استشهاد به آيه قرآن به شنونده هشدار مىدهد كه كسى كه او را موعظه
مىكند، به احوال و اهوال آخرت خبير و آگاه است، و هيچ كس مانند كسى كه به حقايق
امور داناست نمىتواند از امور آگاهى دهد. (30961- 30950) پس از اين بيم مىدهد كه
مبادا گناهان كبيرهاى را كه قرآن مجيد به آنها تصريح كرده و ناگزير مستلزم عقاب و
عذاب است، مرتكب شوند، مراد از ذكر حكيم، قرآن است، و معناى عزائم پيش از اين گفته
شده است، و برخى آن را عبارت از لوح محفوظ دانستهاند.
«... اين است كه بنده هر چند به خود رنج دهد و عمل خود را خالص
گرداند، سودى براى او نيست، اگر پس از مرگ خداوند را با يكى از اين صفات، بىآن كه
توبه كرده باشد ديدار كند: اين كه در عبادتى كه خداوند