داريد و خود هم مرتكب آن نشويد، زيرا شما
مأموريد كه نخست خودتان منكرات را به جا نياوريد و سپس ديگران را از ارتكاب آن منع
كنيد.»
[شرح]
(20298- 20273)
فرموده است: حتّى بعث محمّدا (ص) ... تا من بعد.
اين عبارت مشتمل بر مباهات به پيامبر گرامى (ص) و در ستايش او و
نيرومندى دين اسلام است و همچنين در نكوهش مال اندوزان و دوستداران دنيا پس از آن
حضرت است، اين خطبه نتيجه و حاصل خطبه سابق است، كه گويا در آن از بد حالى و سختى
و تنگدستى مردم در روزگار گذشته سخن رانده و از اين كه آن اوضاع بدين گونه پايانى
نيكو يافته بر آنها منّت نهاده است. امام (ع) براى پيامبر گرامى (ص) اوصافى را به
شرح زير بيان مىفرمايد:
1- صفت شهيد براى آن حضرت اشاره است به اين كه پيامبر گرامى (ص) در
روز رستاخيز شاهد بر اعمال خلق است چنان كه خداوند متعال فرموده است:
فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا
بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً[1] و
پيش از اين در باره چگونگى اين شهادت سخن گفته شده است.
2- صفت بشير براى اين است كه پيامبر گرامى (ص) مژده دهنده پاداشهاى
بزرگى است كه خداوند براى مؤمنان، آماده و به آنان وعده فرموده است.
3- صفت نذير براى اين است كه آن حضرت گنهكاران و سركشان را به
عذابهاى دردناكى كه خداوند براى آنان آماده فرموده، بيم داده است.
خداوند متعال اين صفات سه گانه پيامبر (ص) را در اين آيه شريفه ذكر
فرموده است: «إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً^[2]» و اين سه صفت كه در آيه شريفه ذكر شده،
حال مىباشند.
[1] سوره نساء (4) آيه (41) يعنى: چگونه است حال هنگامى كه از هر
امّتى گواهى آوريم و تو را بر اين امّت به گواهى خواهيم.
[2] سوره فتح (48) آيه (8)، يعنى: ما تو را فرستاديم تا گواه و
مژده دهنده و ترساننده باشى.