سپس براى كسى كه رو به سوى توبه آورد، و خود
را براى آن آماده سازد، دعا مىكند، همچنين براى كسى كه از خطاى خود درخواست گذشت
كند، يعنى از خداوند بخواهد كه از فرجام بد و ثمره تلخ كردار ناشايست او كه همان
كيفر سخت خداوند است در گذرد، و نيز دعا فرموده است براى كسى كه پيش از آن كه مرگ
او را دريابد از گناهان خود توبه كند و بدين طريق بر مرگ پيشى گيرد، همه اين سخنان
هشدار است بر لزوم آمادگى براى توبه و بازگشت به سوى حق، و درخواست امام (ع) از
آنها همين است، زيرا بدون آمادگى براى توبه، رستگارى و رسيدن به مطلوب ممكن نيست،
واژه إقاله (فسخ كردن) استعاره است، و مناسبت آن اين است كه گنهكار مانند متعهدى
است كه به خاطر لذّتى گذرا كيفر اخروى گناه را پذيرفته، و دانسته است كه آن لذّت
مستلزم عذاب إلهى است، و او اكنون مانند خريدار كه از فروشنده درخواست فسخ معامله
را مىكند خواستار به همزدن اين معاهده است.
(28590- 28504)
فرموده است: أللّهمّ ... تا آخر.
چون لزوم تحصيل قابليّت را براى نزول رحمت خداوند، در پيش گوشزد
فرموده بود، اكنون به او رجوع، و درخواست مىكند كه باران رحمت خود را بر مردم
نازل فرمايد، و همان گونه كه در پيشگاه پادشاهان معمول است كه سخنگو گفتار خود را
با جملاتى دلپذير و رقّت انگيز آغاز مىكند، دعاى خود را شروع فرموده، و بيرون
آمدن دعا كنندگان را از زير پوششها و از درون خانهها و سرپناههاى خود كه جز در
مواقع دشوار از آنها بيرون نمىآيند ذكر كرده است، همچنين ناله چهار پايان و گريه
و زارى كودكان را بيان فرموده است، غرض از ذكر اينها ابراز شوق به نزول رحمت، و
اظهار اميد به فضل و نعمت پروردگار، و نشان دادن بيم از