كسى را كه پيش از تو بوده ديدهاى، علاوه بر
اين به صورت بطول أمل نيز روايت شده است، مراد از أعواد المنايا تابوتهاست، و
مقصود از يتعاطى به الرّجال الرّجال اين است كه بردارندگان تابوت، او را به يكديگر
وا مىگذارند، و كاف خطاب در ممّن قبلك ممكن است براى عموم كسانى باشد كه طرف خطاب
قرار مىگيرند يا شخص معيّنى باشد كه بنا بر مثل معروف عرب، إيّاك أعنى و اسمعى يا
جارة (به تو مىگويم و تو اى همسايه بشنو) آمده است.
(27135- 27099)
فرموده است: أ ما رأيتم؟
استفهام بر سبيل تقرير است يعنى: اينها را ديدهايد، و اين كه
نمىتوانند بر حسنهاى بيفزايند، و از بديهاى خود پوزش بخواهند براى اين است كه
دنيا جاى عمل و كار است و پس از آن ديگر امكانى براى عمل نيست.
(27175- 27136)
فرموده است: فمن اشعر التّقوى قلبه.
يعنى: كسى كه حقيقة پرهيزگارى را پيشه خود كند، پايدارى و استقامت او
آشكار مىشود، و آثار رحمت الهى در رفتار و حالات او نمايان مىگردد، بطورى كه در
طلب دنيا داراى حلم و بردبارى و وقار و شكيبايى مىشود، و آسايش خود را در سراى
آخرت جستجو مىكند، و در نتيجه كاملترين پاداش آخرت نصيب او مىگردد، سپس امام (ع)
آنان را به استوارى در تقوا و استقامت در پرهيزگارى دستور مىدهد و مىفرمايد از نافرمانى
خدا با تمام نيرو بپرهيزيد و به راستى پرهيزگار باشيد، زيرا آنچه استحقاق ثواب
دايم و پاداش جاويد دارد، همين نوع تقواست، و براى رسيدن به بهشت جاويدان، آن چنان
كه سزاوار آن است بكوشيد، و صريحا متذكّر مىشود كه كوشش براى رسيدن به بهشت واجب
است به سبب اين كه دنيا براى همين منظور آفريده شده است، و اين سراى اقامت نيست
بلكه راهى است كه مانند مسافران از آن عبور و با به جا آوردن كارهاى نيكى كه موجب
رسيدن انسان به بهشت باشد از آن توشهبردارى مىشود، و به آنان دستور مىدهد كه در
پيمودن دشواريهاى اين راه شتاب كنيد، و در آمادگى