مىدانيم گرايش به اين تأويلات و مانند
اينها مبتنى بر ممتنع شمردن معاد جسمانى است در صورتى كه معاد جسمانى از مسائلى
است كه در شرع مؤكّدا به آن تصريح شده است و عدول از آن جايز نيست و نصوص مربوط به
آن را به هيچ روى نمىتوان تأويل كرد.
به راستى هنگامى كه سخنان امام (ع) را مطابق نصوصى كه از شرع رسيده
حمل و تفسير كنيم، بايد بگوييم گوياترين و شيواترين گفتار در احوال قيامت و معاد
مىباشد. و چون بيان آن بزرگوار روشن و خالى از ابهام است شرح و توضيح آنها به
منزله ايضاح واضحات مىباشد. و توفيق از خداست.
بخشى از اين خطبه است كه در توصيف پيامبر اكرم (ص) ايراد فرموده
است:
«پيامبر گرامى (ص) دنيا را حقير و كوچك مىشمرد، و آن را پست و ناچيز
مىانگاشت و خوار مىداشت، آگاه بود كه خداوند، دنيا را به سبب برگزيدگى مقامش از
او دور داشته، و آن را به جهت حقارتى كه دارد براى جز او فراخ و گسترده ساخته است
از اين رو او از ته دل از دنيا روگردان بود، و ياد آن را از صفحه دل به كلّى زدوده
بود، دوست داشت زينت و زيور دنيا از