احتمال ديگر در معناى «مماهد السّلامة» دگرگونى در روش و سنّتهاست كه
زمينه تكامل و رشد اخلاق پسنديده و ارزشمند در آن مهيّاست و بدين سبب از خشم و غضب
خداوند در امان مىباشد.
(18605- 18581)
در كلام امام (ع): و قد صرفت نحوه افئدة الأبرار،
كه فعل بصورت مجهول آمده است، توجّه به اين حقيقت است كه لطف و عنايت
خداوند دل نيكان را بسوى پيامبر متمايل كرده و دلها را به محبّت و روشنى انوار
هدايت منوّر گردانيده است.
نظر به اين كه واژه «ازمّة» را كه به معنى مهار شتر است از جهت تشبيه
كردن نگاه چشمها به افسار استعاره به كار برده، اين استعاره را با بيان «تييّنت»
ترشيحيه كرده است؛ و اين عبارت را كنايه از توجّه و التفات اهل بصيرت به پيامبر
اسلام (ص) به دليل دريافت رحمت الهى از پيشگاه حق آورده است. سپس لفظ «دفن» را از
كينههاى نهفته كفّار نسبت به پيامبر رحمت استعاره گرفته. با وجودى كه در آغاز
بعثت آشكارا دشمنى و خصومت داشتند. عبارت «اطغاء» به معنى از بين رفتن دشمنى و
كينهتوزى است كه پيش از بعثت در ميان عرب رواج داشت و با آمدن پيامبر (ص) از ميان
رفت. چنان كه خداوند متعال در زمينه اظهار نعمتهايش مىفرمايد: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ
اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ[1]. منظور از دوستانى كه با آمدن پيامبر متفرّق گرديدند، كفّارى هستند
كه در شرك اتّحاد و الفت داشتند.
(18612- 18606)
قوله عليه السلام: اعزّ به الذلّة:
يعنى خداوند با بعثت پيامبر (ص) اسلام و
[1] سوره آل عمران (3) آيه (103): نعمتهاى خداوند را متذكر شويد آن
گاه كه دشمن بوديد و خداوند ميان دلهاى شما الفت و دوستى بر قرار كرد، در حالى شب
را به صبح رسانديد كه از بركت نعمت الهى برادر بوديد.