پيدايش وجودى انبيا يعنى اصلاب پدران و رحم مادران باشد و كلام امام
(ع) «تناسختهم» تفسير و توضيح همين معنى باشد.
(18330- 18322)
قوله عليه السلام: كلّما مضى منهم سلف قام بدين اللّه منهم خلف
اين جمله امام (ع) بضرورت وجودى و بعثت انبيا، پياپى بهنگام حاجت اشاره
دارد.
بر توضيح اين مطلب قبلا اشاره كردهايم.
(18364- 18336)
قوله عليه السلام: حتّى أفضت كرامة اللّه الى محمّد (ص) الى قوله
امناءه
جمله فوق اشاره به نهايت سلسله انبيا (ع) است و كرامت خدا، كنايه از
نبوّت مىباشد. و لفظ «معدن، منبت و مغرس» براى سرشت پيامبر استعاره به كار رفته
است و هر يك از اينها زمينه قبول و پذيرش نبوت مىباشند. جهت استعاره اين است كه
حسب و نسب شايسته، قابليّت و زمينه رشد شخصيت انبيا را دارد، چنان كه زمين قابليت
بوجود آوردن معدن و درخت، شايستگى بارور شدن به ميوههاى پاك و پاكيزه را دارد.
روشن است، اصالتى كه توانسته است مانند پيامبر اسلام را به بار آورد، برترين معادن
و با ارزشترين اصل است.
بنا به قولى منظور كلام امام (ع) از كرامت خدا «مكّه» است. خداوند آن
را عزّت و شرافت ببخشد. قول ديگر اين است كه مقصود سخن امام (ع) خانواده پيامبر و
فاميل اوست كه مورد كرامت خداوند قرار گرفته است و سپس از ميان قبيله و فاميل،
اخصّ و اشرف يعنى پيامبر (ص) را بكرامت مخصوص گردانيده و فرموده است: از شجرهاى
كه پيامبران را از آن برآورده بود، پيامبر اسلام را بوجود آورد. بنا بر اين لفظ
«شجرة» را براى صنف انبيا استعاره به كار برده است. همچنان كه درخت از ريشهاش با
ارزشتر است. انبيا نيز از فاميل و قبيلهشان با اهميّتترند.
جهت استعاره اين است كه انصداع كنايه از رويش فرع از اصل است چنان كه
انبيا از صنف بشر انشقاق و انشعاب يافته، و شاخه درختان از ساقه آنها بر آمده