فرمود:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ[1] و در باره فرمان به تسبيح و تنزيه مىفرمايد: فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ
طُلُوعِ[2]. و باز مىفرمايد:
وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا[3] قوله عليه السلام: و لا اوجّهه الى معادن الخيبة لفظ «معادن» را
امام (ع) در عبارت فوق استعاره از مخلوقات آورده است وجه شباهت ميان معدن و
آفريدهها اين است كه معادن بر حسب ظنّ و گمان خواست انسان را برآورده مىسازند
(در صورتى كه ممكن است انسان در رابطه با معادن به مطلوب خود نرسد) همچنين
دارندگان نعمتهاى از بين رونده و فانى ممكن است جوينده نعمت از نزد آنها مأيوس شود
و جاى شك و ترديد نيز هست كه از دادن نعمت بخل ورزند.
به همين دليل است كه امام (ع) به دنبال اين مطلب و به منظور تفسير و
توضيح مىفرمايد: «خداوندا زبانم را از ستايش آدميان و ثناى آنان بدور دار.»
3- قوله عليه السلام: دليلا كلمه دليلا يا بعنوان حال و يا مفعول در
جمله منصوب آمده است. مقصود از اين كه اميدوارى به خداوند، راهنمايى است بر
گنجينههاى رحمت و بخشندگى پروردگار اين است كه حق تعالى با هدايت و ارشادات خود،
ما را به سوى استعدادهايى مىبرد كه به رحمتش منتهى شود و به ما آن آمادگى را
مىدهد كه با توجّه به ذات حق تعالى از توجّه بديگران باز مانيم، زيرا عدم توجّه
به خداوند و پرداختن بخلق از كسى مثل امام (ع) اگر تحقّق پذيرد گناه شمرده مىشود.
لفظ «ذخيره و كنوز» براى جود خداوند استعاره به كار رفته است.
[1] سوره بقره (2) آيه (172): خدا را شاكر باشيد اگر او را
مىپرستيد.
[2] سوره طه (20) آيه (130): در دلهاى شب و اطراف روز خدا را
تسبيح كنيد شايد خشنوديت فراهم شود.
[3] سوره احزاب (33) آيه (42): صبح و شام خداوند را تسبيح گوييد.