آسمانى مىباشد و ساكنان آن فرشتگانى هستند
كه اداره امور فلك نهم را به عهده دارند.
به احتمال ديگر، ممكن است مقصود امام از عرش، جايگاه پرستش فرشتگان
در پيشگاه عظمت و جلال پروردگار جهانيان يعنى عالم ملكوت باشد، زيرا فرشتگان در
مقام بلندى از صداقت و معرفت حق هستند. چه خلقت ملائكه براى عمران و آبادى آن محل
است و آن خانه به عظمت و جلال حق و عبادت فرشتگان آباد است.
هنگامى كه معلوم شود، فرشتگان، شريفترين موجوداتند، روشن خواهد شد كه
آفرينش آنها، آفرينشى نو، كامل و شگفتانگيز است.
(16454- 16446)
2- قوله عليه السلام: ملأ بهم فروج فجاجها و حشا بهم فتوق أجوائها:
خداوند شكافها و راهها، و جاهاى خالى فضاى كاخ آسمان را بوسيله
فرشتگان پر ساخت. امام (ع) لفظ «فروج، فجاج و فتوق» را، در عبارت فوق براى اجزاى
مجزّاى فلك استعاره به كار برده است، زيرا فرشتگان هستند كه به منزله ارواح فلك به
حساب آمده و به وسيله آنها وجود و جوهريّت افلاك، محفوظ، استوار و پابرجاست. وجه
شباهت در استعاره روشن است. استعاره را با بيان «ملأ و حشو» ترشيحيّه كرده است.
كلمات «فجاج و فروج» اشاره به تباين و اختلافى است كه، ميان اجزاى فلك وجود داشته،
و در عين حال، به دليل وجود فرشتگان كه نظم بخشنده به آن هستند منظم شده است. پر
شدن شكافهاى فلك به وسيله فرشتگان، كنايه از نظامى است كه از بركت وجود آنها حاصل
شده و خداوند تدبير كار فلك را به عهده فرشتگان قرار داده است.
(16471- 16455)
3- قوله عليه السلام: و بين فجوات تلك الفروج الى قوله المجد:
لفظ زجل را، كه به معناى فرياد و صداهاى بلند است، براى كمال عبادت و
بندگى فرشتگان استعاره آورده است. زيرا كمال مرد در اين است كه بهنگام تضرّع،