كردند؛ زيرا وقتى كه ميان مردم زمان حضرت و
پيشينيان مشابهت بر قرار شود، در تمام خصوصيات و لوازم شباهت پيدا مىشود. بنا بر
اين آن كه به معصيت كاران گذشته شباهت داشته باشد، چون آنان به عذاب دردناك گرفتار
مىشود، و كسى كه به نيكوكاران سابق شباهت پيدا كند، پاداش با ارزشى كه به آنها
داده شود به اينان نيز داده خواهد شد.
(15294- 15272)
قوله عليه السلام: و لقد نزلت بكم البليّة.
بعيد نيست كه اين سخن امام (ع) براى ترساندن مردم از گرفتار شدن به
حكومت و پادشاهى بنى اميّه باشد.
و اين كه فرموده است جائلا خطامها، استعاره بالكنايه از خطر و سختى
حال كسانى است كه به دولت بنى اميّه تكيه زده، و اعتماد كنند. چه، وقتى كه حكومت
آنها از نظام شريعت بيرون و مطابق تخيّلات و اوهام اداره مىشد اعتماد كننده به
چنان حكومتى از ناحيه دين و جانش در خطر بود. چنان كه هرگاه شخصى بر ناقه مهار
گسيخته سوار شود، بر سالم ماندن وى اعتماد نيست، زيرا ناقهاى كه مهارش رها و تنگش
سست و بى اعتبار باشد، خطرناك است و بعيد نيست كه از بالاى شتر بر زمين افتد و
بهلاكت رسد.
(پس از اعلام خطر گرفتار شدن به حكومت بنى اميّه) امام (ع) مردم را
نهى كرده و بر حذر مىدارد كه مانند اهل غفلت به متاع و زيباييهاى دنيا مغرور نشده
و فريب نخورند و با استعاره آوردن لفظ «ظلّ» در قلب دنيا خواهان ايجاد نفرت
مىكند.
وجه شباهت ميان سايه و دنياى بى اعتبار اين است كه هر دو بلند و
طولانى به نظر مىرسند ولى زمان معيّنى داشته و بهنگام سرآمد وقتشان از ميان
مىروند.