ابن عباس (ره) در شأن نزول آيه: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛
حديثى از رسول خدا (ص) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: پس از اتّفاقى كه براى
برادران شما در احد افتاد و جمعى به شهادت رسيدند، خداوند ارواح آنها را در كالبد
پرندگان سبز رنگى قرار داد كه وارد نهرهاى بهشت گردند و سيراب شوند و از ميوههاى
بهشت بخورند و بر قنديلهاى طلاى آويخته در سايه عرش جاى گيرند. هر گاه كه طعم خوش
خوردنى و آشاميدنيها را در مىيابند، مىگويند:
كيست كه خبر روزيهاى بهشتى ما را به برادرانمان در دنيا برساند، تا
از رفتن به جهاد و كارزار خوددارى نكنند و به هنگام جنگ از قافله جهادگران عقب
نمانند. خداوند متعال خطاب به آنها فرمود خبر شما را من ببرادرانتان خواهم رساند.
و بدين هنگام نازل فرمود:
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا
الآية با توضيحى كه داده شد، منافاتى ميان كلام امام (ع) در اين خطبه، و روايت
رسول اكرم (ص) و آيه شريفه وجود ندارد. و مقصود امام (ع) بيان فضيلت عترت است و
اين كه اولياى خدا در سايه كرامت پروردگارشان جاويد خواهند بود.
(14836- 14827)
قوله عليه السلام: فلا تقولوا بما لا تعرفون
در اين عبارت امام (ع) مردم را به عترتى كه اهل فضيلت و عرفانند
توجّه داده و از آنها مىخواهد كه: گفتارى در خور شأن نسبت به آنها اداء كنند. و
با بيان اين جمله: فإنّ اكثر الحقّ فيما تنكرون؛ استوارى در گفتار را توصيه
مىكند. و آنها را از شتابزدگى در قضاوت نهى مىفرمايد، زيرا فرد نادان حقّى را كه
مطابق خواستش نباشد، و يا چيزى را كه فهمش بدان نرسد، و يا به دليل شبهه، يا تقليد
از ديگران، مخالف اعتقادش بداند، منكر مىشود.
امام (ع) با اين يادآورى، كه افراد نادان در بسيارى از موارد حق را
منكر مىشوند، مردم را آگاه مىسازد تا در اداى سخن بدون علم و آگاهى شتاب