(14570- 14568) بيست و دو: پرهيزگار از
گردابها رهايى يافته و از عهده مشكلات بر آمده است. امام (ع) با كلمه «غمار» اشاره
به مشكلاتى كردهاند كه انسانها در آن گرفتار مىشوند، مانند سختيها، غمها، و ناراحتيهايى
كه طالبان دنيا به دليل از دست دادن دنيا به آن دچار مىشوند و يا براى تحصيل آن
در تلاش و تكاپو غرق مىگردند. امّا شخص عارف به دنيا دل بسته نيست و از آن بابت
غمى ندارد.
(14579- 14571) بيست و سه: او به معتبرترين وسيله و محكمترين ريسمان
چنگ زده است.
در اين عبارت حضرت به طريق استعاره، راه خدا و دستوراتش را اراده
فرموده است.
جهت شباهت آن اين است كه وسيله راههاى هدايت همانند دستگيرههاى
معتبر و ريسمان محكم موجب آزادى و رهايى مىشود. البتّه هر قدر محكم و معتبرتر
كارسازتر و مطمئنترند، و گسيخته نمىشوند. و بدين سان راهى كه بخداوند منتهى شود
و انسان را به حضرت حق برساند، پيمودن آن لازم است و رعايت دستورات و اوامر خداوند
موجب نجات از مشكلات آخرت مىشود. بنا بر اين اطاعت اوامر حق تعالى وسيله قطع
ناشدنى و ريسمان ناگسستنى است. به همين حقيقت در آيه شريفه اشاره كرده و
مىفرمايد: فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ
اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لَا انْفِصامَ لَها[1].
(14586- 14580) بيست و چهار: يقين و باور او به مانند روشنائى خورشيد
است: پرهيزگار بدليل رعايت اوامر و نواهى حق تعالى و كوشش در راه خداوند گويا
كاملترين نور يقين را بخود جذب و با چشم بصيرت عالم ملكوت را مشاهده كرده است و
بهشت و جهنّم را بديده يقين ديده است به همان وضوح و جلا كه چشم ظاهريش نور خورشيد
را مىبيند.
[1] سوره بقره (2) آيه (257): آن كه به طاغوت كافر شود و به خداوند
ايمان آورد، در حقيقت به ريسمانى چنگ زده است كه گسستنى نيست.