است، بدين سبب امام (ع) فرمود: فتذهب بكم
الرخّص فيها مذاهب الظّلمة و لا تداهنوا فيهجم بكم الإدهان على المعصية [المصيبة]
«به نفس خود مجال ندهيد. كه او به شما اجازه ورود بتاريكها را مىدهد. و با
سهلانگارى و مماشات با نفس خود برخورد نكنيد كه هجوم آوردن شما را به انجام معصيت
روا مىداند.»
مقصود از «مذاهب الظلمة» در عبارت حضرت، راههاى انحرافى و عدول از
طريق حق مىباشد. روايت شده است كه ابليس بر يحيى بن زكريّا (ع) ظاهر شد. حضرت
يحيى تمام امور مورد علاقه انسانها را بر اندام ابليس مشاهده كرد، از ابليس پرسيد،
اينها چه چيزند كه بر خود آويختهاى؟ پاسخ داد اينها شهواتى هستند كه بدانها دل
انسانها را مىربايم. حضرت يحيى پرسيد: آيا در ميان آنها چيزى كه مورد علاقه من
باشد وجود دارد؟ ابليس پاسخ داد، بلى هر گاه شكمت را از غذا پر نمايى، من تو را از
نماز و ياد خدا غافل مىسازم. حضرت يحيى پرسيد غير از اين مورد، علاقه ديگرى از من
در نزد تو مىباشد؟ جواب داد. خير آن گاه حضرت يحيى سوگند ياد كرد كه هرگز از غذا
سير نخورد و ابليس سوگند ياد كرد كه هرگز مسلمانى را نصيحت نكرده و به او رازى
نگويد.
منظور از: «و لا تدهنوا» اين است كه با گمراهيها و گمراهان مماشات نكنيد.
با منكراتى كه از آنها مىبينيد بر خورد مسالمت آميز نداشته باشيد،
كه همين سهلانگارى شما را به معصيت مىاندازد. بدين توضيح كه هر گاه با مشاهده
معاصى و گناهان انس پيدا كرديد و با تكرار آنها خو گرفتيد، شما هم از معصيت كاران
بحساب آمده و بتدريج انجام منكرات شما را شريك گناهكاران مىكند.
(14347- 14346)
قوله عليه السلام: عباد اللّه الى آخره ...
اين فراز از كلام امام (ع) از معنى اوامر و نواهى حق تعالى خبر
مىدهد و داراى جاذبههايى است كه انسانها را به شرح زير ملزم به فرمانبردارى و
رعايت دستورات خداوند مىكند.