كفّار قدرتى كه بتوانند ميان خود و عذاب
دوزخ فاصلهاى ايجاد كنند ندارند؛ يعنى نمىتوانند به رحمت خداوند متوسل شوند و
محبّتى كه آنها را به جهان غيب و عالم بالا مرتبط سازد ندارند. و از طرفى مرگى كه
آنها را فرا گيرد و از مشكلات رهائيشان بخشد در كار نيست، زيرا چنان كه در جاى خود
ثابت شده است، انسان دوبار نمىميرد و اين كه كفّار را خواب فرا نمىگيرد، كنايه
از شدّت دردى است كه دارند. كيفر سخت و درد شديدى كه از عذاب الهى گردنگير كفّار
مىشود، موجب از بين رفتن خواب آنها مىگردد. بنا بر اين هيچ نوع آسايشى در ميان لحظههاى
عذاب نخواهد بود.
امام (ع) كلمه «موتات» را بطور مطلق براى شدّت عذاب و سختهاى مجاز به
كار گرفتهاند؛ چون در نهايت هر سختى و عذابى در اين دنيا پايانش مرگ است، كلمه
مرگ را براى نهايت سختى و عذاب مجاز به كار برده است.
امام (ع) در بيشتر جملات اين عبارات سجع متوازى را رعايت كردهاند.