كارهاى زشت نياكانشان پيروى مىكنند و راه
آنها را مىروند، چنان كه خداوند از تقليد كوركورانه آنها چنين حكايت مىكند: در
پاسخ پيامبر (ص) كه آنها را براه حق دعوت مىكرد، گفتند:
وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ[1].
(13278- 13268)
قوله عليه السلام: فالقلوب قاسيته عن حظّها.
با توجّه به پيروى آنان از پدران گناهكارشان، قلب آنها آمادگى ندارد،
تا بهره و نصيبى كه مىتوانند از نيكيها ببرند، دريافت كنند. با اين وصف در طلب
رشد و هدايت خود نيستند و در غير مسير حركت مىكنند به گمراهى گرفتار مىآيند.
مقصود از كلمه «مضمار» كه در لغت به معناى ميدان مسابقه است. در
عبارت امام (ع) شريعت و دستورات الهى است، يعنى فرمانها و دستورات الهى را به كار
نمىگيرد، و دست به انجام كارهائى مىزند كه خداوند از آنها نهى فرموده است. در
حقيقت با كارهاى خلاف شريعت راهى را مىرود كه پايانش جهنّم است.
(13287- 13279)
قوله عليه السلام: كأنّ المعنّى سواها و كأنّ الرشد فى احراز
دنياها
رفتار نارواى اينان گوياى اين حقيقت است كه جز دنيا هيچ چيز مفهوم و
معنايى ندارد و رشد و هدايت تنها در اين است كه دست بدنيا پيدا كنند! اين سخن امام
(ع) مبالغه است در دورى كردن دلهاى آنان از حق و عدم توجّه آنان به پند و موعظه و
اندرز، و غرق شدنشان در دنيا خواهى چنان كه گويا آنان مورد خطاب دستورات حق تعالى
نيستند و يا تنها رشد و هدايت و كمالى كه لازم است به دست آورند فراهم كردن مال
دنياست. و با اين كه لازم است از خطر مال اندوزى بر حذر باشند، بشدّت بدان متمايل
شدهاند!
[1] سوره زخرف (43) آيه (22): ما پدرانمان را ديديم كه همين روش را
داشتند ما نيز به آنها اقتدا كرده راه آنها را ادامه مىدهيم ....