و طلب يارى ميكنم از حضرت ربّ العالمين
بر عبادات و طاعات كه محلّ طرد و زجر شيطان لعين است، و بر محفوظ شدن از معاصى و
سيئات كه ريسمانهاى صيد آن ملعون و اسباب مكر و خدعه آن نابكار است، و شهادت
مىدهم باين كه نيست خدائى جز خداى متعال در حالتى كه تنها است شريك نيست مر او
را، و شهادت مىدهم باين كه محمّد بن عبد اللَّه 6
بنده پسنديده و پيغمبر اوست و برگزيده و مختار اوست برابر كرده نمىشود فضل او، و
جبران نمىشود فقدان او، روشن شد بوجود شريف آن بزرگوار شهرها بعد از گمراهى
ظلمانى و نادانى غالب و غلظت غليظه طبايع در حالتى كه مردمان حلال مىشمردند
محرمات را، و خوار مىشمردند صاحب حكمت و معرفت را زندگانى مىكردند در زمان
انقطاع پيغمبران، و مىمردند بر كفر و طغيان.
پس از آن
بدرستى كه شما أى جماعت عرب نشانهاى بلا هستيد كه نزديك شده ظهور آن، پس پرهيز
كنيد از مستيهاى نعمتها، و حذر نمائيد از دواهى عذاب، و توقّف كنيد در غبار ظلمة
شبهه و در كجى فتنه در وقت ظهور و بروز باطن و كمون آن فتنه، و هنگام استقامت قطب
و دوران آسياى آن در حالتى كه ظاهر مىشود آن فتنه در جهاى پنهان، و باز گردد
بشناعت آشكار، نشو و نماى آن مثل نشو و نماى جوانست، و أثرهاى آن مثل اثرهاى سنگها
است، ارث مىبرند از يكديگر آن فتنه را ظالمان با عهود و پيمان، يعنى هر يكى ديگرى
را وليّ عهد خود مىسازد.
اوّل ايشان
پيشواى آخر ايشانست، و آخر ايشان اقتدا كننده است بأوّل ايشان، تعارض مىكنند در
دنياى پست و بىمقدار، و خصومت مىكنند بر جيفه گنديده مردار، و بعد از زمان قليل
تبرّى مىكند تابع از متبوع، و مقتدا از پيشوا پس پراكنده شوند از يكديگر بعداوت و
دشمنى، و لعنت كنند بيكديگر هنگام ملاقات.
پس از آن
مىآيد طلوع كننده فتنه كثير الاضطراب، و شكننده تند رونده، پس ميل بباطل مىكند
قلبها بعد از استقامت آنها، و گمراه مىشوند مردمان بعد از