في الحرب، ثم قتل الماسورين منهم صبرا،
فحصد القائم قتل المحاربة، و حطم الحصيد القتل صبرا، و هكذا وقعت الحال مع عبد
اللّه بن عليّ و أبي العبّاس السّفاح.
و قيل:
التفافهم كناية عن جمعهم في موقف الحساب أو طلب بعضهم مظالمهم من بعض، و حصدهم عن
ازالتهم عن موضع قيامهم أى الموقف وسوقهم إلى النّار، و حطمهم عن تعذيبهم في نار
جهنم، و اللّه العالم بحقايق الكلام.
الترجمة
از جمله خطب
ديگر است كه متضمّن اخبارات غيبيه است و مشتمل ميباشد بر ذكر واقعههاى عظيمه
مىفرمايد: خداوند تعالى اولى است پيش از هر أوّل و آخرى است بعد از هر آخر،
بمقتضاى أوّل بودنش واجبست كه نبوده باشد هيچ أوّل مر او را، و بمقتضاى آخر بودنش
واجبست كه نبوده باشد هيچ آخر مر او را و شهادت مىدهم آنكه نيست هيچ معبودى بحق
غير از واجب الوجود بالذات چنان شهادتى كه موافقت نمايد در او باطن با ظاهر و قلب
با زبان.
اى مردمان
بايد كه باعث نشود شما را عداوت و مخالفت من بر تكذيب من، و متحيّر نگرداند شما را
نافرماني كردن با من، و ميندازيد ديدها را بيكديگر نزد شنيدن اخبار غريبه از من،
پس قسم بحق آن كسيكه شكافت دانه را و خلق فرمود انسان را بدرستى كه آنچه خبر
مىدهم شما را بآن اخذ شده است از پيغمبر 6 دروغ نگفته
رساننده آن خبر كه عبارتست از پيغمبر، و جاهل نبوده شنونده آن كه عبارتست از نفس
نفيس خود.
گويا كه نگاه
ميكنم بمردى كه متصف است بنهايت گمراهى كه بانك زده در شام، و منزل أخذ ميكند
بعلمهاى خودش در اطراف كوفه، پس هرگاه كه گشوده شود دهان او، و سخت شود، دهنه لجام
او، و گران شود در زمين گام زدن او، بگزد فتنه پسران خود را بدندانهاى خود، و موج
زند جنك بموجهاى خود، و ظاهر مىشود از روزها بسيارى عبوس و ترش روئى او، و از
شبها أثرهاى جراحت او.