و أمّا إن اريد به مطلق العارف فالمراد
بمحلّ القرآن و منزله هو بيت الرّسالة و الامامة أعني مهبط الوحى و معدن الذكر،
فيكون المقصود بحلول الموصوف و نزوله فيه كالقرآن كونه مقتديا بالرّسول 6 و الأئمة مقتبسا لهداهم آخذا بولايتهم صلوات اللّه و تحيّاته
عليه و عليهم أجمعين.
الترجمة
از جمله خطب
شريفه آن امام زمان و مقتداى عالميان است در وصف حال متّقين فرموده كه:
اى بندگان
خدا بدرستى از محبوبترين بندگان خدا است بسوى او بنده كه اعانت فرمود و غالب نمود
خداى تعالى او را بر نفس خود پس شعار خود گردانيد حزن را، و سرپوش خود نمود ترس
را، پس روشن شد چراغ هدايت در قلب او، و مهيا نمود مهماني را براى روزى كه فرود
آيد باو؛ پس نزديك گردانيد بر نفس خود دور را كه عبارتست از موت و احوال آخرت، و
آسان نمود كار سخت را كه عبارتست از كلفت و مشاقّ عبادت، نگاه كرد بديده عبرت بملك
و ملكوت، پس شد صاحب معرفت و بصيرت، و ذكر كرد خداوند را پس بسيار نمود از ذكر ربّ
العزّت، و سيراب شد از آب خوش شيرين كه آسان گردانيده شد از براى او موارد آن پس
آشاميد آبرا أول بار و سبقت نمود بر سايرين و محتاج نشد بآشاميدن دوّيمين و سلوك
كرد راه راست محفوظ از تفريط و افراط را.
بتحقيق كه بر
كند از خود پيراهنهاى شهوتها را، و خالى شد از همه همّها و غمّها مگر همّ واحدى
كه منفرد شده است باو كه عبارتست از همّ وصول بقرب حق، پس بيرون آمد از صفت كورى و
از مشاركت أهل هوا و غفلت، و گرديد از كليدهاى درهاى هدايت و از آلتهاى بستن درهاى
هلاكت.
بتحقيق كه
ديد راه صواب خود را و سلوك نمود در راه راست خود و شناخت نشان هدايت خود را از
دلايل واضحات، و بريد از خود آنچه فرو رفته بود در آن از شهوات، و چنگ زد از بندها
بمحكمترين آنها و از ريسمانها باستوارترين آنها