responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 97
روز عبادت را رها كند و پس از دو روز تا روزدهم وظايف مستحاضه را انجام داده و كارهايي را كه بر نفساء حرام است ترك نمايد، پس در اين صورت اگر خون ازده روز بگذرد استحاضه است، و بايد روزهاي پس از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار داده و عبادتهايي را كه درآن روزها انجام نداده قضا نمايد.

مساله 491- زناني كه پس از زايمان تا يك ماه پياپي و يا بيشتر خون مي‌بينند يكي از دو حالت را دارند:

الف - اگر در حيض عادت دارند، به اندازه عادت حيض نفاس قرار داده و ده روز پس از آن - گرچه در روزهاي عادت ماهانه باشد - استحاضه است، و پس از گذشت اين ده روز اگر خوني را كه مي‌بيند در روزهاي عادتش باشد حيض است، گرچه نشانه خون حيض نداشته باشد. همچنين اگر در روزهاي عادتش نباشد و نشانه حيض را داشته باشدحيض است، هرچند خوب است در اين صورت احتياط شود. ولي اگر در روزهاي عادتش نباشد و نشانه هاي حيض را هم نداشته باشد، بايد آن را استحاضه قرار دهد.

ب - اگر در حيض عادت ندارند، ده روز نخست را مطابق آنچه در مساله «488» گفته شد عمل نمايند و ده روز دوم آن استحاضه است، و خوني كه پس از ده روز دوم ديده مي‌شود اگر نشانه حيض را داشته حيض است، وگرنه استحاضه مي‌باشد.

مساله 492- كارهايي كه بر "حائض" حرام يا مكروه است بر "نفساء" نيز حرام يا مكروه مي‌باشد، هرچند حرام بودن برخي از چيزها از باب احتياط و مكروه بودن برخي ديگر - مانند حنا بستن - محل اشكال است . همچنين آنچه بر"حائض" واجب يا مستحب است بر "نفساء" نيز واجب و مستحب مي‌باشد.

مساله 493- طلاق دادن زني كه در حال نفاس مي‌باشد باطل است . همچنين نزديكي با او حرام مي‌باشد، و اگرشوهرش با او نزديكي كند بنابراحتياط مستحب به دستوري كه در احكام حيض گفته شد كفاره بدهد.

مساله 494- وقتي كه زن از خون نفاس پاك شد بايد غسل كند و عبادتهاي خود را بجا آورد، و اگر دوباره خون ببيند، چنانچه روزهايي كه خون ديده با روزهايي كه در وسط پاك بوده روي هم ده روز يا كمتر از ده روز باشد تمام آن نفاس است، و چنانچه روزهايي كه پاك بوده روزه گرفته باشد بايد قضا نمايد.

مساله 495- اگر زن از خون نفاس پاك شود و احتمال دهد كه در باطن خون هست، بايد با ه مقداري پنبه خود راآزمايش كند، پس اگر پاك بود براي عبادتهاي خود غسل نمايد.

مساله 496- كسي كه غسل نفاس را انجام داده بنابراحتياط واجب بايد براي نماز و ساير
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست