responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 78

مساله 397- زن حامله يا زني كه بچه شير مي‌دهد نيز ممكن است خون حيض ببيند، ولي اگر زن حامله در وقت عادت ماهانه خون نبيند و پس از گذشت بيست روز از آن خون ببيند، بنابراحتياط بين وظيفه حائض و مستحاضه جمع نمايد.

مساله 398- زني كه شك دارد يائسه شده يا نه چنانچه خوني ببيند و نداند حيض است يا خون ديگر، بايد بنا بگذاردكه يائسه نشده است .

مساله 399- كمترين مدت حيض سه روز و بيشترين آن ده روز است، و اگر اندكي كمتر از سه روز باشد، چنانچه خون بكلي قطع شود حيض به حساب نمي آيد، و زن بايد در اين مورد به وظايف مستحاضه عمل نمايد. ولي اگر به طوركامل قطع نشده و در مجراي رحم بماند كافي است و حيض به حساب مي‌آيد، و چنانچه در بين سه روز مختصري پاك شود و مدت پاك شدن به قدري باشد كه بگويند خون استمرار دارد و قطع نشده، باز هم حيض است .

مساله 400- مشهور اين است كه خون در سه روز اول حيض بايد پشت سر هم باشد. ولي اگر فرضا در ضمن ده روز، سه روز يا بيشتر خون ببيند و ليكن سه روز خون پشت سر هم نباشد، بنابراحتياط واجب در روزهاي خون كارهايي راكه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاي مستحاضه را نيز انجام دهد و نماز و روزه را بجا آورد و قضاي روزه ها را نيزبگيرد، و در روزهاي پاكي وسط، كارهايي را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهايي را كه زن پاك انجام مي‌دهدانجام دهد و قضاي روزه ها را نيز بعدا بگيرد.

مساله 401- بعيد نيست كه مراد از سه روز در باب حيض سه شبانه روز باشد، يعني هفتاد و دو ساعت . ولي اگر سه شبانه روز پشت سر هم نباشد به احتياطي كه در مساله قبل گفته شد عمل شود.

مساله 402- اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند و پاك شود، چنانچه دوباره خون ببيند و مجموع روزهايي كه خون ديده و روزهايي كه در وسط پاك بوده از ده روز بيشتر نشود، همه آنها حتي روزهايي هم كه در وسط پاك بوده حيض است .

مساله 403- زني كه كمتر از سه روز خون ديده و پاك شده سپس سه روز ديگر يا بيشتر خون ديده، خون دوم حيض است، و خون نخست گرچه در روزهاي عادتش بوده و نشانه هاي حيض را داشته باشد حيض نيست، مگر اينكه مدت دو خون و پاكي وسط، ده روز يا كمتر باشد كه در اين صورت بنابراحتياط واجب در خون اول بين وظيفه حائض و مستحاضه جمع كند، و در پاكي وسط نيز بين وظيفه حائض و زن پاك جمع نمايد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست