responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 68

اول و دوم - بيرون آمدن ادرار و مدفوع

سوم - خارج شدن باد از مخرج مدفوع

چهارم - خوابي كه بر اثر آن چشم نبيند و گوش نشنود، ولي اگر فقط يكي از آنها از كار بيفتد وضو باطل نمي شود.

پنجم - چيزهايي مانند: ديوانگي، بيهوشي و مستي كه عقل را از كار مي‌اندازد.

ششم - استحاضه، كه مسائل آن بعدا گفته مي‌شود.

هفتم - چيزهايي مانند: جنابت، حيض و نفاس كه بايد براي آنها غسل كرد، همچنين است آن بنابراحتياط مس ميت پس از سرد شدن و پيش از غسل دادن آن .

جبيره و مسائل

پارچه و باندي كه با آن زخم را پانسمان مي‌كنند و دارويي كه روي زخم و مانند آن مي‌گذارند و پارچه يا چسب و ياپلاستيكي كه به طور موقت براي جلوگيري از رسيدن آب به زخم روي آن مي بندند در اصطلاح "جبيره" ناميده مي‌شود، و وضو يا غسل و يا تيممي كه به هر علت روي اين باند يا پارچه انجام گرفته وضو يا غسل و يا تيمم جبيره اي مي‌باشد.

مساله 331- اگر در يكي از اعضاي وضو زخم يا دمل يا شكستگي باشد، چنانچه روي آن باز است و آب براي آن ضررندارد، بايد به طور معمول وضو گرفت .

مساله 332- اگر زخم يا دمل در صورت يا دستها باشد و روي آن باز است و آب ريختن روي آن ضرر دارد، چنانچه روي زخم پاك است و كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بكشد، و بنابراحتياط مستحب پارچه ياپلاستيك پاكي روي آن ببندد و دست تر را روي آن هم بكشد.

و اگر دست تر كشيدن بر آن ضرر دارد، بايد اطراف زخم را همان طور كه در وضو گفته شد از بالا به پايين بشويد، وبنابراحتياط مستحب موكد پارچه يا پلاستيك پاكي روي آن ببندد و دست تر روي آن بكشد، و اگر بستن پارچه ممكن نيست، بايد اطراف زخم را بشويد و بنابراحتياط مستحب تيمم هم بنمايد.

و اگر به جاي زخم يا دمل، شكستگي در صورت يا دستها باشد، آنچه گفته شد انجام دهد و به احتياط واجب تيمم هم بنمايد.

ولي چنانچه روي زخم نجس باشد و نمي تواند آن را آب بكشد، احتياط واجب آن است كه دست تر روي آن بكشد وبعد دست تر را تطهير كند و روي زخم پارچه اي ببندد و روي پارچه هم دست بكشد و تيمم هم بكند، و اگر دست كشيدن روي آن ممكن نيست يا
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست