responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 573
جداگانه اي معين شده است و تفصيل آن در مسائل آينده بيان مي‌شود.

مساله 3157- اگر مرد يا زني كه بالغ و عاقل و آزاد است داراي همسر نباشد و به اختيار خود زنا كرده باشد، كيفر او درمرتبه اول يكصد ضربه شلاق است، و اگر سه مرتبه زنا كند و در هر مرتبه حد خورده باشد، كيفر او در مرتبه چهارم اعدام است .

مساله 3158- اگر دو طرف زنا يا يكي از آن دو داراي همسر دائمي باشد به گونه اي كه هرگاه بخواهد با همسر خودنزديكي كند مانعي در كار نباشد و با اين حال تن به زنا داده باشد، زنايي كه انجام گرفته نسبت به كسي كه داراي همسراست "زناي محصن يا محصنه" نام دارد. و حد آن در مورد مردي كه بالغ و عاقل و آزاد است و زن دائمي دارد و با زني كه بالغ و عاقل است نزديكي كرده، اگر پيرمرد است ابتدا يكصد ضربه شلاق و سپس سنگسار است، و اگر جوان است فقط او را سنگسار مي‌كنند و بنابراحتياط واجب شلاق نزنند، و همچنين است حكم زن بالغ و عاقل و آزادي كه شوهردائم دارد و شوهرش با او نزديكي كرده و فعلا در اختيار اوست، و چنانچه با زن خود كه در اختيار اوست هنوز نزديكي نكرده، او را يكصد ضربه شلاق مي زنند و سر او را هم مي‌تراشند و به مدت يك سال او را از شهر محل سكونت خود تبعيد مي‌كنند، و در مورد زن بالغ و عاقل و آزادي كه شوهر دائم دارد و شوهرش با او نزديكي كرده و فعلا در اختيار اوست نيز همين حكم جاري است، مگر در تراشيدن سر و تبعيد كه در مورد زن اجرانمي شود.

مساله 3159- اگر با يكي از زنهايي كه با او محرم نسبي هستند - مانند: مادر، خواهر، دختر، دختر خواهر، دختر برادر، عمه و يا خاله - زنا كند به آن "زناي با محارم" گفته مي‌شود، و كيفر آن بنابر نظر بعضي از فقها اعدام است، ولي مفادبعضي از روايات اين است كه با شمشير يك ضربه به گردن او بزنند و اگر زنده ماند او را در حبس نگه دارند تا بميرد، واحوط رعايت اين دستور است . و جاري بودن اين حكم در زنا با زناني كه با شير خوردن محرم شده اند يا به وسيله زوجيت محرم شده اند - مانند مادر زن - محل اشكال است، ولي نسبت به زن پدر جاري است . همچنين در اين حكم فرقي نمي كند كه زنا كننده داراي همسر باشد يا نه، و در صورتي كه زن به انجام عمل راضي بوده اين حد نسبت به اونيز جاري مي‌شود.

مساله 3160- اگر زن به عمل زنا راضي نباشد و مرد با ارعاب و تهديد با او زنا كند به آن "زناي به عنف" گفته مي‌شود، و كيفر آن براي زنا كننده اعدام است، هرچند احوط آن است كه يك شمشير به گردن او بزنند، گرچه نميرد. در اين حكم فرقي نمي كند كه زنا كننده داراي زن در اين نوع از زنا كه به عنف واقع شده كيفر ندارد، وچنانچه زن ادعا كند كه همسر باشد يا نه .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 573
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست