responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 556

مساله 3062- اگر وارث ميت فقط "دايي و خاله پدري" و "دايي و خاله مادري" و "دايي و خاله پدر و مادري" باشند، دايي و خاله پدري ارث نمي برند و بايد مال را سه قسمت كنند: يك قسمت آن را دايي و خاله مادري به طور مساوي بين خودشان قسمت نمايند و بقيه را به دايي و خاله پدر و مادري بدهند، و احتياط آن است كه در تقسيم آن با يكديگرمصالحه نمايند.

مساله 3063- اگر وارث ميت "يك دايي يا يك خاله" و "يك عمو يا يك عمه" باشند مال را سه قسمت مي‌كنند: يك قسمت را دايي يا خاله و بقيه را عمو يا عمه به ارث مي‌برد. و به طور كلي يك سوم مال سهم دايي و خاله است و دوسوم آن سهم عمو و عمه .

مساله 3064- اگر وارث ميت "يك دايي يا يك خاله" و "عمو" و "عمه" باشد و عمو و عمه پدر و مادري يا پدري باشند مال را سه قسمت مي‌كنند: يك قسمت را دايي يا خاله مي‌برد و دو قسمت ديگر را بين عمو و عمه به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه عمو دو برابر عمه ارث ببرد.

مساله 3065- اگر وارث ميت "يك دايي يا يك خاله" و "يك عمو يا يك عمه مادري" و "عمو و عمه پدر و مادري ياپدري" باشند مال را سه قسمت مي‌كنند: يك قسمت آن را به دايي يا خاله مي‌دهند و دو قسمت باقيمانده را شش قسمت مي‌كنند : يك قسمت را به عمو يا عمه مادري مي‌دهند و بقيه را بين عمو و عمه پدر و مادري يا پدري به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه عمو دو بنابراين اگر مال را نه قسمت كنند، سه قسمت را به دايي يا خاله ويك قسمت برابر عمه ارث ببرد. را به عمو يا عمه مادري و پنج قسمت ديگر را به عمو و عمه پدر و مادري يا پدري مي‌دهند.

مساله 3066- اگر وارث ميت "يك دايي يا يك خاله" و "عمو و عمه مادري" و "عمو و عمه پدر و مادري يا پدري"باشند مال را سه قسمت مي‌كنند: يك قسمت را دايي يا خاله مي‌برد و دو قسمت باقيمانده را سه سهم مي‌كنند: يك سهم آن را به عمو و عمه مادري مي‌دهند كه بنابراحتياط واجب با هم مصالحه مي‌كنند، و دو سهم ديگر را بين عمو وعمه پدر و مادري يا پدري به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه عمو دو برابر عمه ارث ببرد. بنابراين اگر مال را نه قسمت كنند، سه قسمت آن سهم خاله يا دايي و دو قسمت سهم عمو و عمه مادري و چهار قسمت سهم عمو و عمه پدر و مادري ياپدري مي‌باشد.

مساله 3067- اگر وارث ميت "چند دايي" و "چند خاله" كه همه پدر و مادري يا پدري و يا مادري هستند و "عمو" و"عمه" باشند مال سه سهم مي‌شود: دو سهم آن را به دستوري كه در مساله پيش گفته شد عمو و عمه بين خود تقسيم مي‌كنند، و يك سهم آن را دايي ها و خاله ها به
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست