responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 491

2 - معلوم باشد كه آبستن است، و اگر معلوم نباشد كه آبستن است و شوهر در حال حيض طلاقش دهد بعد بفهمدآبستن بوده، چنانچه قصد ايجاد و تحقق طلاق صورت گرفته اشكال ندارد، هرچند احوط اعاده طلاق است .

3 - شوهر به علت غايب بودن نتواند و يا برايش مشكل باشد كه پاك بودن زن را بفهمد.

مساله 2754- اگر زن را از خون حيض و نفاس پاك بداند و طلاقش دهد بعد بفهمد هنگام طلاق در حال حيض يانفاس بوده، طلاق او باطل است، ولي اگر او را در حيض يا نفاس بداند و طلاقش دهد بعد معلوم شود پاك بوده - چنانچه قصد جدي نسبت به ايجاد و تحقق طلاق صورت گرفته - طلاق او صحيح است .

مساله 2755- اگر با همسرش كه از حيض و نفاس پاك بوده نزديكي كند و در همان پاكي طلاقش دهد، اگر بعد معلوم شود كه هنگام طلاق آبستن بوده - چنانچه قصد ايجاد و تحقق طلاق صورت گرفته - طلاق اشكال ندارد، هرچنداحوط آن است كه دوباره طلاق دهد.

مساله 2756- اگر مردي كه غايب است بخواهد همسر خود را طلاق دهد، چنانچه بتواند اطلاع پيدا كند كه همسر اودر حال حيض يا نفاس است يا نه - اگرچه اطلاع او از روي عادت حيض زن يا نشانه هاي ديگري باشد كه در شرع معين شده - بايد حال او را جويا شود، و اگر نتواند بايد تا مدتي كه معمولا زنها از حيض يا نفاس پاك مي‌شوند صبر كند، واحوط آن است كه حداقل تا يك ماه بلكه بهتر است تا سه ماه صبر كند و بعد طلاق دهد، و در اين صورت اگر بعدمعلوم شود در حال حيض بوده طلاق صحيح است .

مساله 2757- كسي كه غايب نيست ولي اطلاع از حال زن براي او ممكن نمي باشد - مانند شخصي كه زنداني است وملاقات ندارد - در حكم غايب است .

مساله 2758- اگر با همسرش در حال پاكي نزديكي كند و بخواهد او را طلاق دهد، بايد صبر كند تا دوباره حيض ببيند و پاك شود، ولي اگر زن آبستن باشد يا نه سال او تمام نشده و يا يائسه باشد، مي‌تواند بعد از نزديكي بلافاصله اورا طلاق دهد.

مساله 2759- اگر با همسرش كه از حيض و نفاس پاك است نزديكي كند و سپس مسافرت نمايد، چنانچه راهي براي تحقيق از حال زن نباشد و بخواهد او را طلاق دهد بايد به اندازه اي كه زن معمولا بعد از آن پاكي خون مي‌بيند ودوباره پاك مي‌شود صبر كند، و احوط آن است كه تا يك ماه و بهتر است تا سه ماه صبر كند.

مساله 2760- اگر مرد بخواهد همسر خود را كه يائسه نيست ولي از نظر اصل خلقت يا به علت
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 491
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست