responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 474
واجب آن زن بر او حرام ابدي مي‌شود. ولي اگر با زني كه در عده متعه يا عده طلاق بائن و يا عده وفات [1] است زنا كند، بعد از گذشتن عده مي‌تواند او را عقد نمايد، گرچه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند.

هفتم - دختر خاله و دختر عمه در صورت زنا با مادر آنها:

مساله 2658- اگر كسي پيش از آنكه با دختر خاله يا دختر عمه خود ازدواج كند با مادر آنها زنا نمايد دختر خاله وبنابراحتياط واجب دختر عمه بر او حرام مي‌شود و نمي تواند با آنان ازدواج نمايد، بلكه اگر آنها را عقد كند و پيش ازنزديكي با آنان با مادرشان زنا كند بنابراحتياط واجب با طلاق از ايشان جدا شود.

هشتم - دختر و مادر زني كه با او زنا كرده است :

مساله 2659- اگر كسي با زني كه ازدواج با او جايز است زنا كند بنابراحتياط واجب نبايد با دختر يا مادر آن زن ازدواج نمايد، ولي اگر پس از ازدواج و نزديكي با آن زن با دختر يا مادر او زنا كند آن زن بر او حرام نمي شود، و اگر بعد از عقد وپيش از نزديكي، با مادر يا دختر او زنا كند احتياط واجب آن است كه با طلاق از آن زن جدا شود.

نهم - مادر و خواهر و دختر كسي كه با او لواط كرده است :

مساله 2660- مادر و خواهر و دختر پسري كه لواط داده بر لواط كننده حرام است، اگرچه لواط دهنده و بنابراحتياطواجب لواط كننده بالغ نباشند. و اگر با يكي از آنان ازدواج كرده است پس از اطلاع بايد از او جدا شود و نياز به طلاق نيست، ولي اگر براي حفظ آبرو به حسب ظاهر طلاق دهد مانعي ندارد.

مساله 2661- اگر اول با مادر يا خواهر و يا دختر كسي ازدواج نمايد و پس از نزديكي با همسر خود با آن كس لواط كند، آن زن بر مرد لواط كننده حرام نمي شود، و اگر پس از عقد و پيش از نزديكي لواط كند احوط آن است كه از زن خود به طلاق جدا شود، و در صورت اول چنانچه زن خود را طلاق داد احوط آن است كه ديگر با او ازدواج نكند.

مساله 2662- اگر يقين ندارد كه دخول شده بلكه شك يا گمان داشته باشد اين احكام جاري نمي شود، ولي اگر وثوق و اطمينان دارد كه دخول شده اين احكام جاري است .

[1] معناي (طلاق رجعي) و (طلاق بائن) در مساله (2766)، و مقدار (عده متعه) و (عده وفات) در مسائل (2786) و (2791) گفته مي‌شود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست