responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 472

مساله 2644- اگر زن از شوهر ديگرش - كه فوت كرده يا از او طلاق گرفته - دختري داشته باشد، شوهرش مي‌تواند آن دختر را براي پسر خود كه از آن زن نيست عقد كند، و نيز اگر دختري را براي پسر خود عقد كند مي‌تواند با مادر آن دختر ازدواج نمايد.

دوم - خواهر زن :

مساله 2645- اگر زني را براي خود به طور دائم يا موقت عقد كند، تا وقتي كه آن زن در عقد اوست نمي تواند باخواهر او ازدواج نمايد، بلكه در عده زني كه او را به عقد موقت خود درآورده نيز بنابراحتياط واجب نمي تواند باخواهر او ازدواج نمايد.

مساله 2646- اگر زن خود را به ترتيبي كه در كتاب طلاق گفته مي‌شود طلاق رجعي دهد، در بين عده نمي تواند باخواهر او ازدواج كند، ولي در عده طلاق بائن - كه بعدا گفته مي‌شود - ازدواج با خواهر او مانعي ندارد.

سوم - دختر خواهر و دختر برادر همسر:

مساله 2647- انسان نمي تواند بدون اجازه همسر خود با دختر خواهر و دختر برادر همسر ازدواج كند، و اگر كسي بدون اجازه همسر با آنها ازدواج نمايد و پس از عقد همسر او صريحا اعلام رضايت كند احوط آن است كه دوباره صيغه را بخواند، و اگر به طور صريح اعلام رضايت نكند و از سكوت او معلوم شود كه قلبا رضايت دارد، بنابراحتياطواجب با طلاق از دختر خواهر يا دختر برادر او جدا شود و چنانچه همسر او با صراحت رضايت داد دوباره عقد رابخوانند.

مساله 2648- انسان مي‌تواند با عمه يا خاله همسر خود بدون اجازه او ازدواج نمايد.

چهارم - زني كه در عده ديگري است :

مساله 2649- ازدواج با زني كه در عده ديگري است جايز نيست، و اگر او را براي خود عقد كند، چنانچه هر دو يايكي از آنان بدانند كه عده او تمام نشده و نيز بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن براي هميشه به آن مردحرام مي‌شود و نمي تواند با وي ازدواج كند، گرچه پس از عقد با او نزديكي نكرده باشد. و درصورتي كه نزديكي كرده باشد زن بر او حرام ابدي مي‌شود، چه عالم باشند و چه جاهل .

مساله 2650- اگر مرد نداند كه زن در عده است يا نداند كه عقد در عده حرام است و با او ازدواج كند، چنانچه زن هم نداند و بچه اي از آنان به دنيا آيد حلال زاده است و شرعا فرزند هر دو
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست