responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 45
آب كشيده شود.

مساله 179- فرزندان نابالغ كفار پس از اسلام آوردن پدر يا مادرشان محكوم به اسلام و به تبعيت آنان پاك مي‌شوند، ولي قبل از اسلام آوردن پدر يا مادر حكم كافر را دارند، مگر اينكه خودشان اهل فكر و تشخيص باشند و در اين جهت تابع پدر و مادر نباشند.

مساله 180- اگر لباس و مانند آن را با آب قليل آب بكشند و به اندازه معمول فشار دهند تا آبي كه روي آن ريخته اندجدا شود، رطوبت باقيمانده پاك است .

مساله 181- كسي كه چيز نجسي را با دست خود آب مي‌كشد، اگر دست و آن چيز با هم آب كشيده شوند، بعد از پاك شدن آن چيز دست او هم پاك مي‌شود.

مساله 182- ظرف نجس را كه با آب قليل آب مي‌كشند، بعد از جدا شدن آبي كه براي پاك شدن روي آن ريخته اند، قطره هاي آبي كه پس از پاك شدن ظرف در آن باقي مي‌ماند پاك است .

9 - برطرف شدن عين نجاست :

مساله 183- اگر باطن و درون بدن انسان - مانند داخل دهان و بيني - به نجاست آلوده شود، چنانچه آن نجاست برطرف شود پاك شده و لازم نيست آن را آب بكشند، همچنين است اگر بدن حيوان نجس شده و نجاست آن برطرف شود.

مساله 184- اگر دندان مصنوعي داخل دهان نجس شود يا غذاي نجسي لاي دندانها مانده باشد، چنانچه آب را دردهان بگردانند و به تمام جاهاي نجس برسد پاك مي‌شود.

مساله 185- جايي را كه انسان نمي داند از ظاهر بدن است يا از باطن، چنانچه نجس شود بنابراحتياط واجب آن را آب بكشد.

مساله 186- اگر غذا لاي دندان مانده باشد و داخل دهان خون بيايد، چنانچه انسان نداند كه خون به غذا رسيده آن غذا پاك است، و اگر خون به آن برسد بنابراحتياط واجب آن را بشويد. همچنين است حكم دنداني كه آن را پركرده اند.

مساله 187- اگر گرد و خاك و يا پودر نجس به لباس و فرش و مانند آن بنشيند، چنانچه هر دو خشك باشند نجس نمي شود، هرچند بنابراحتياط براي نماز آن را بتكانند، و اگر تكان دهند به گونه اي كه يقين كنند همه گرد نجس برطرف شده احتياج به شستن نيست . ولي اگر گرد و ي خاك يا لباس و مانند آن تر باشد، بايد محل نشستن گرد و خاك راآب بكشند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست