نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 445
مانند آن باشد جايزنيست، و خواب مصنوعي (هيپنوتيزم) در صورتي كه اثر سوئي بر آن مترتب
نباشد يا معالجه امراضي بر آن متوقف باشد دليلي بر حرمت آن وجود ندارد.
مساله 2496- غنا و هر آوازي كه مشتمل بر باطل بوده و به تنهايي يا با ضرب هماهنگ موجب
برانگيختن و تحريك شهوت شده و به نظر عرف مناسب با مجالس فسق و فجور باشد، خواندن و
گوش دادن و نيز ياد دادن و شغل قراردادن آن حرام است . در روايات اسلامي از "ملاهي و غنا"
بسيار مذمت شده است، از جمله در روايتي آمده : "خانه اي كه در آن شراب و آلات لهو و غنا و
قمار باشد، ملائكه به آن خانه وارد نشوند و دعاي اهل خانه مستجاب نگردد وبركت از آن خانه
رخت بربندد"[1] .
مساله 2497- غناي زنان خواننده در مجالس عروسي استثنا شده و حرام نمي باشد، ولي
بايدمردهاي نامحرم صداي آنان را نشنوندو مشتمل برباطل نباشد.و بنابراحتياط واجب به مجلس
عروسي اكتفا شود و در مجالس جشن ديگرخوانده نشود.
مساله 2498- سرودهاي مهيجي كه به هنگام جنگ براي تحريك احساسات افراد خوانده
ميشود اشكال ندارد، همچنين هر سرود يا آهنگي كه مشتمل بر باطل نبوده و از نظر عرف موجب
تحريك شهوت و مناسب با مجالس فسادنباشد اشكال ندارد، و خواندن و گوش دادن و ياد
گرفتن و شغل قرار دادن آن جايز ميباشد.
مساله 2499- اگر كسي شك داشته باشد كه سرود يا آهنگي عرفا مناسب با مجالس فساد و از
مصاديق غناي حرام ميباشد يا نه، لازم نيست از آن اجتناب نمايد، گرچه احتياط خوب است .
مساله 2500- حضور علمي و عملي بانوان در شئون گوناگون اجتماع اشكال ندارد، به شرط
آنكه اولا: عفت عمومي را رعايت كرده و مرتكب حرام نشوند، و ثانيا: حضور آنان مستلزم تضييع
حقوق شوهران نباشد. ولي با اين حال مطابق آنچه از كتاب و سنت استفاده ميشود بهتر است زنان
در غير موارد ضرورت و لزوم در اجتماعاتي كه نامحرم وجوددارد ظاهر نشوند.
مساله 2501- تمايل فكري و عملي به ظالمين و حمايت از آنان در انجام گناه و تجاوز به
حقوق، و كار كردن و فعاليت در دستگاه دولتهاي كافر يا ظالم اگر موجب حمايت از كفر و ظلم و
اعانت به كافر يا ظالم باشد حرام است، مگر اينكه در شرايط ويژه اي براي پشتيباني از اسلام و
مسلمانان باشد.
[1] برگرفته از وسائل الشيعه، كتاب التجاره، باب 100 از ابواب (ما يكتسب به)، حديث 13.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 445