responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 420
بگيرد، و اگر مقداري از آن را ببخشد نمي تواند آن مقدار را مطالبه نمايد.

مساله 2353- اگر ضمانت به طور صحيح و با شرايط آن برقرار شود ضامن نمي تواند آن را به هم بزند، مگر اينكه هنگام بستن قرارداد ضمانت ضامن يا طلبكار شرط كرده باشد كه هرگاه بخواهد بتواند آن را به هم بزند.

مساله 2354- هرگاه انسان هنگام ضامن شدن بتواند طلب طلبكار را بدهد - اگرچه بعد فقير شود - طلبكار نمي تواندضامن بودن او را به هم بزند و طلب خود را از بدهكار اول مطالبه نمايد، همچنين است اگر هنگام ضامن شدن نتواندطلب او را بدهد ولي طلبكار بداند و به ضامن شدن او راضي شود.

مساله 2355- اگر انسان در موقعي كه ضامن مي‌شود نتواند طلب طلبكار را بدهد و طلبكار در آن وقت نداند و بعدبفهمد، مي‌تواند ضامن بودن او را به هم بزند، ولي اگر پيش از آنكه طلبكار بفهمد ضامن قدرت پرداخت پيدا كرده باشد به هم زدن ضمانت خالي از اشكال نيست .

مساله 2356- هرگاه ضامن بدون درخواست و اجازه بدهكار ضامن شود و بدهي او را بپردازد، نمي تواند از او چيزي بگيرد، ولي اگر با درخواست و اجازه او باشد و قصد مجاني بودن ضمانت را هم نداشته باشد، مي‌تواند آنچه را ازبابت او پرداخت كرده مطالبه كند، ولي اگر به جاي جنسي كه بدهكار بوده جنس ديگري به طلبكار او بدهد نمي تواندچيزي را كه داده از او مطالبه نمايد، مگر اينكه بدهكار راضي شود.

مساله 2357- اگر بدهي مدت دار باشد و ضامن پس از قبول ضمانت با همان مدت بدهي را پيش از رسيدن موعدپرداخت نمايد، نمي تواند پيش از تمام شدن مدت آن را از بدهكار اول مطالبه نمايد، ولي اگر ضامن با رضايت بدهكارآن را پيش از موعد پرداخت كند مي‌تواند همان وقت به او مراجعه نموده و بدهي را مطالبه نمايد.

مساله 2358- اگر بدهي مدت دار باشد و ضامن پيش از رسيدن موعد بميرد، طلبكار مي‌تواند فورا بدهي خود را ازارث او مطالبه نمايد، ولي وارثان ضامن حق ندارند پيش از رسيدن موعد آن را از بدهكار مطالبه نمايند.

مساله 2359- هرگاه بدهكار مالي را نزد طلبكار رهن گذاشته باشد، چنانچه كسي ضمانت بدهي او را نمايد رهن به هم مي‌خورد و مال گرو آزاد مي‌شود.

مساله 2360- هرگاه انسان بدهي كسي را ضمانت كند و بدهكار شود ديگري نيز مي‌تواند بدهي ضامن را ضمانت نمايد، و در اين صورت ضامن دوم بدهكار مي‌باشد، و پس از پرداخت بدهي چنانچه ضمانت او با اجازه ضامن اول بوده به ضامن پيش از خود رجوع مي‌كند، و او نيز اگر با
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست