responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 362
چيزي كه قرار گذاشته اند تحويل ندهندمعامله باطل است . و در صورتي كه يك طرف تمام آنچه را قرار گذاشته تحويل دهد و طرف ديگر مقداري از آن راتحويل دهد و از يكديگر جدا شوند، معامله نسبت به همان مقدار كه تحويل داده شده صحيح است، ولي طرفي كه تمام مال به دستش نرسيده مي‌تواند معامله را به هم بزند.

مساله 2050- بنابراحتياط حكم فروش طلا يا نقره به طلا يا نقره و لزوم تحويل آنها قبل از جدا شدن از يكديگر درپولهاي كاغذي رايج روز نيز جريان دارد، زيرا محتمل است حكم مزبور به خاطر اين بوده باشد كه در آن زمانها "طلا ونقره" معيار تعيين ارزش ساير كالاها بوده است، و در صورت عدم تحويل هنگام معامله نوعا زمينه اختلاف پيش مي‌آمده، و شارع مقدس به اين ترتيب خواسته است زمينه اختلاف را از بين ببرد. و اين نكته در پولهاي كاغذي نيز موجوداست، و در اين جهت اسكناس و دلار و پوند و ساير پولهاي كاغذي تفاوت ندارند.

خريد و فروش ميوه ها

مساله 2051- فروش ميوه اي كه گل آن ريخته و دانه آن بسته است به طوري كه معمولا از آفت گذشته باشد، پيش ازچيدن صحيح است، ولي در خرما بنابراحتياط واجب صبر كنند تا رنگ آن زرد يا قرمز شود.

مساله 2052- اگر بخواهند ميوه اي را كه بر درخت است پيش از آنكه از آفت گذشته باشد بفروشند، بنابر احتياطواجب چيزي از حاصل زمين - مانند سبزيها - و يا ضميمه ديگري را كه ارزش دارد با آن بفروشند، و يا اينكه ميوه بيش از يك سال را به او بفروشند.

مساله 2053- فروش غوره بر درخت و نيز فروش خرمايي كه هنوز از درخت چيده نشده پس از زرد يا سرخ شدن اشكال ندارد، ولي در مورد خرما نبايد عوض آن را از خرماي همان درخت قرار دهند، بلكه بنابراحتياط عوض را غيرخرما قرار دهند.

مساله 2054- اگر خوشه گندم و جو را بعد از آنكه دانه بسته به چيز ديگري غير از گندم و جو بفروشند اشكال ندارد.

مساله 2055- فروش ميوه ها يا محصولاتي كه در هر سال چند بار چيده مي‌شود - مانند خيار، بادنجان، سبزيجات وعلوفه - چنانچه محصول آن ظاهر و نمايان شده باشد و معين كنند كه خريدار چند بار در سال آن را بچيند اشكال ندارد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست