responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 347
رعايت مراتب دفاع كند، هرچند به كشته شدن مهاجم بينجامد.

مساله 1965- اگر هنگام دفاع با رعايت مراتب آن به شخص تجاوزگر زيان مالي و جاني يا نقص عضو وارد شود، دفاع كننده ضامن نيست، ولي اگر درجات خفيفتر يا فرار ميسر بوده و با اين حال به مراحل بالاتر و شديدتر عمل نموده باشد بنابراحتياط ضامن است . و در هر صورت اگر از سوي تجاوزگر به دفاع كننده خسارتي برسد، شخص مهاجم ضامن است .

مساله 1966- اگر انسان به گونه اي بر مهاجم پيروز شود كه وي ديگر توان تهاجم نداشته باشد، دفاع كننده حق زدن يازخمي كردن و يا كشتن وي را ندارد، بلكه تعزير او با حاكم شرع است .

مساله 1967- كسي كه مرد بيگانه اي را با همسر يا دختر يا يكي از زنان خويشاوند خود بيابد، چنانچه او قصد تجاوزبه آنان را داشته باشد، بايد به هر شيوه ممكن از حريم آنان دفاع نمايد، هرچند به كشته شدن تجاوزگر بينجامد، بلكه بايد از تجاوز به ناموس مسلمانان ديگر هم دفاع كند. و در هر حال رعايت مراتب دفاع لازم است، و با رعايت مراتب انسان ضامن خسارت او نيست، ولي اگر با وجود مراتب پايين تر دست به كار شديدتر بزند بنابراحتياط ضامن است .

مساله 1968- اگر كسي براي آگاهي بر ناموس يا اسرار شخصي افراد يا براي ديدن بدن نامحرم - به طور عادي يا بادوربين و نظاير آن - به درون خانه هاي مردم نگاه كند، بايد در مرحله اول او را نهي كرد، و در صورت ادامه دادن بارعايت مراتب از او جلوگيري نمود، گرچه به مجروح يا كشته شدن او بينجامد.

مساله 1969- دفاع از جان خود و بستگان جايز بلكه گاهي واجب است، هرچند احتمال دهد يا يقين كند كه در اين راه كشته مي‌شود. ولي در دفاع از مال اگر يقين به كشته شدن دارد دفاع واجب نيست، بلكه احتياط در ترك آن است .

مساله 1970- اگر انسان گمان كند شخصي قصد هجوم به جان يا مال و يا ناموس وي را دارد و در مقام دفاع خسارتي به مهاجم برساند و بعد معلوم شود اشتباه كرده گناهكار نيست، ولي ضامن خسارتي كه وارد نموده مي‌باشد.

مساله 1971- اگر حيوان درنده اي كه متعلق به ديگري است به انسان حمله كند انسان حق دارد از خود دفاع نمايد، وبا رعايت مراتب اگر به حيوان خسارتي وارد شود ضامن نيست، مگر در موردي كه انسان متجاوز باشد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 347
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست