responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 338
مي‌شود، ولي اگر وصيت كرده باشد كه از يك سوم دارايي اوبردارند از يك سوم آن برداشته مي‌شود.

مساله 1928- در "نايب" چند شرط معتبر است :

1 - بنابراحتياط واجب بالغ باشد.

2 - عاقل باشد.

3 - شيعه اثني عشري باشد.

4 - مورد وثوق و اطمينان باشد كه اعمال را صحيح انجام مي‌دهد.

5 - هنگام نايب شدن اجمالا اعمال و احكام حج را بداند.

6 - در آن سال حج واجب به عهده خودش نباشد.

7 - از انجام حج يا بعضي از اعمال آن معذور و ناتوان نباشد، و اگر اجير شود تا از طرف ديگري حج بجا آورد وخودش نتواند برود و بخواهد ديگري را از طرف خود بفرستد، بايد از كسي كه او را اجير كرده اجازه بگيرد.

مساله 1929- نيابت زن و مرد از يكديگر جايز است، همچنين "صروره" يعني كسي كه تا حال نايب شود. و كسي كه از طرف ديگري براي حج اجير شده بايد طواف نسا حج بجا نياورده مي‌تواند ء را از طرف او بجا آورد، و اگر بجانياورد همسر (زن باشد يا مرد) بر اجير حرام مي‌شود.

اقسام حج :

مساله 1930- حج بر سه قسم است : حج تمتع، حج افراد و حج قران .

"حج تمتع" وظيفه كسي است كه فاصله وطنش تا مكه معظمه شانزده فرسخ يا بيشتر باشد، "حج افراد" و "حج قران"نيز وظيفه كسي است كه اهل خود مكه يا اطراف آن تا كمتر از شانزده فرسخ باشد. البته در بعضي از موارد وظيفه برخي افراد بيمار يا معذور از حج تمتع به حج افراد تبديل مي‌شود.

هر سه قسم حج در بيشتر اعمال مشترك هستند، ولي در حج تمتع عمره پيش از حج و وابسته به حج و همچون جزئي از آن مي‌باشد كه بايد در يك سال و در ماههاي حج بجا آورده شود، ولي در حج افراد و حج قران عمره كاملا مستقل واز حج جداست . همچنين در حج تمتع در روز عيد قربان در مني قرباني واجب است و از اعمال آن مي‌باشد، و در حج قران قرباني از ابتدا مقرون با احرام است و بايد تا روز عيد در مني همراه باشد، ولي در حج افراد اصلا قرباني واجب نيست .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 338
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست