responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 30
و خون آن به مقدار معمول خارج شود، بقيه خوني كه در بدن حيوان مي‌ماند پاك است، هر چند خوردن آن حرام مي‌باشد، مگر اينكه مستهلك شده ومشخص نباشد. ولي اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطه اينكه سر حيوان در جاي بلندي بوده خون به بدن حيوان برگردد، آن خون نجس است، و بنابراحتياط واجب بايد از خون بسته اي كه در قلب و يا خوني كه در اجزاي حرام حيوان - مانند سپرز و تخمها - مانده است پرهيز شود.

مساله 71- بنابراحتياط واجب بايد از خوني كه در تخم مرغ است اجتناب شود و خوردن آن حرام است، ولي اگر آن خون در رگ و يا زرده باشد و پاره نشده باشد، بقيه تخم مرغ پاك و حلال است .

مساله 72- خوني كه گاهي موقع دوشيدن شير ديده مي‌شود نجس است و شير را نجس مي‌كند.

مساله 73- خوني كه از لاي دندانها مي‌آيد اگر كم باشد و به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين برود، اجتناب ازآن لازم نيست و فرو بردن آب دهان در اين صورت اشكال ندارد.

مساله 74- خوني كه به واسطه كوبيده شدن زير ناخن يا زير پوست مي‌ميرد، اگر طوري باشد كه ديگر به آن خون نگويند پاك است، هر چند فرض آن مشكل است . و اگر به آن خون بگويند، تا وقتي كه زير پوست يا ناخن است براي وضو و غسل اشكال ندارد، اما هرگاه سوراخ شود، اگر مشقت ندارد بايد براي وضو و غسل خون را بيرون آورند، و اگرمشقت و زحمت دارد بايد اطراف آن را به طوري كه نجاست زياد نشود بشويند و پارچه يا پلاستيك يا چيزي مثل آنهابر روي آن ببندند و روي آن دست تر بكشند و بنابراحتياط واجب تيمم هم بكنند.

مساله 75- اگر انسان نداند كه خون زير پوست مرده است يا گوشت به واسطه كوبيده شدن به آن حالت در آمده پاك است، ولي معمولا در اثر كوبيده شدن خون زير پوست مي‌ميرد.

مساله 76- اگر موقع جوشيدن غذا ذره اي خون در آن بيفتد تمام غذا و ظرف آن نجس مي‌شود، و بنابراحتياط واجب جوشيدن و حرارت و آتش پاك كننده نيست .

مساله 77- زردابه اي كه در حال بهبود زخم در اطراف آن پيدا مي‌شود، اگر معلوم نباشد با خون آميخته شده پاك است .

6 و 7 - سگ و خوك :

مساله 78- سگ و خوكي كه در خشكي زندگي مي‌كنند حتي مو و استخوان و پنجه
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست