responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 295
خمس ندارد، هرچند براي سالهاي بعدباقي بماند. و اگر براي خريد آن ناچار باشد درآمد چند سال را جمع كند، بنابراحتياط واجب بايد خمس آنچه را كه ازسالهاي قبل از سال خريد پس انداز نموده بدهد.

مساله 1668- تجملات و تشريفات منزل و زندگي و اياب و ذهاب و ميهمانيهاي انسان و خانواده او اگر از حدمتعارف و شان او بيشتر نباشد خمس ندارد، و اگر از حد متعارف و شان او بيشتر باشد بايد خمس زائد بر متعارف رابپردازد. و شان افراد به حسب زمانها و شهرها و اوضاع معيشت عمومي مردم متفاوت مي‌باشد.

مساله 1669- مالي را كه انسان خرج سفر حج و زيارتهاي ديگر مي‌كند، اگر عين آن باقي باشد و از منفعت آن استفاده شود از مخارج سالي كه در آن مسافرت كرده است حساب مي‌شود، هرچند سفر او تا مقداري از سال بعد هم طول بكشد، و اگر بعد از سفر حج بدون مصرف بماند بايد خمس آن داده شود. ولي اگر عين آن مال مصرف مي‌شود بايدخمس مقداري را كه در سال بعد واقع شده بدهد.

مساله 1670- اگر براي حج ناچار باشد از چند سال قبل ثبت نام كند و هزينه را بدهد، چنانچه خمس پولي را كه واريزمي كند نپرداخته باشد بنابراحتياط خمس آن را آخر سال حساب كرده و بپردازد، هرچند بنابر اقوي واجب نيست .

مساله 1671- اگر از سود تجارت يا كسب و شغل خود آذوقه اي بخرد و در آخر سال زياد بيايد بايد خمس آن رابپردازد، و چنانچه بخواهد قيمت آن را بدهد، در صورتي كه قيمتش تغيير كرده باشد بايد قيمت آخر سال را حساب كند.

مساله 1672- اگر در كسب و شغل يا تجارت ضرر كرده ولي مقداري از آذوقه اي كه براي مصرف زندگي خريده درآخر سال زياد بيايد، در صورتي كه آذوقه باقيمانده به مقدار ضرر يا كمتر است خمس آنها بر او واجب نيست، به شرطآنكه ضرر وارد شده بر سرمايه بعد از به دست آمدن سود و خريد آذوقه باشد.

مساله 1673- كسي كه از كسب و شغل يا تجارت سودي برده و مال ديگري هم دارد كه به آن خمس تعلق نمي گيرد، مي‌تواند مخارج ساليانه خود را فقط از سود كسب صرف نمايد.

مساله 1674- كسي كه در طول سال سود نبرده نمي تواند هزينه آن سال را از سود سال بعد جبران كند، ولي اگر براي مخارج خود قرض كرده و نتوانسته تا وقت درآمد سال بعد قرض را بپردازد، مي‌تواند بدهي خود را از درآمد سال بعددر وسط سال بدهد، مگر آنكه مال ديگري كه بتواند قرض خود را با آن بپردازد داشته باشد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست