responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 260
(ع) از روي عمد نسبت دروغ بدهد - گرچه بلافاصله بگويد دروغ گفتم يا توبه كند - روزه او باطل مي‌شود. و بنابراحتياط اين حكم در موردحضرت زهرا و ساير پيامبران و جانشينان آنان نيز جريان دارد.

مساله 1472- اگر روزه دار بخواهد خبري را كه نمي داند راست است يا دروغ نقل كند، بنابراحتياط بايد از قول كسي كه آن خبر را گفته يا از كتابي كه آن خبر در آن بوده نقل نمايد، يا به طور اجمال بگويد: "خبري به اين مضمون وارد شده است"، و نبايد به طور جدي از گفته خدا يا پيامبر 6 يا امام (ع) خبر دهد.

مساله 1473- اگر خبري را به اعتقاد اينكه صحت دارد از قول خدا يا پيامبر 6 و يا امامان (ع) نقل كند و بعد معلوم شود دروغ بوده، روزه او باطل نمي شود.

مساله 1474- اگر دروغي را كه ديگري ساخته از روي عمد به خدا يا پيامبر 6 و يا امامان (ع) نسبت دهد روزه اش باطل مي‌شود، ولي اگر از قول كسي كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد.

مساله 1475- اگر از روزه دار بپرسند خدا يا پيامبر و يا يكي از امامان چنين مطلبي را فرموده اند يا نه، و او از روي عمدخلاف واقع را بگويد روزه اش باطل مي‌شود.

مساله 1476- اگر در شب دروغي را نسبت دهد و روز بعد كه روزه دار است بگويد: حرفي كه ديشب گفتم درست بود، يا حرف راستي را در شب نسبت دهد و در روز بگويد: ديشب دروغ گفتم، روزه او باطل است .

مساله 1477- نسبت دروغ به خدا و پيامبر 6 و امامان (ع) از روي شوخي - هرچند بي ادبي است - روزه را باطل نمي كند.

6 - رساندن غبار غليظ به حلق :

مساله 1478- رساندن غبار غليظ به حلق - چنانچه از روي توجه و عمد باشد - بنابراحتياط واجب روزه را باطل مي‌كند، چه غبار چيزي باشد كه خوردن آن حلال است - مثل آرد - يا غبار چيزي باشد كه خوردن آن حرام است - مثل خاك - ولي رسيدن غبار غير غليظ كه عرفا جزو هوا محسوب است به روزه ضرر نمي رساند.

مساله 1479- اگر به واسطه باد يا جارو كردن غبار غليظي پيدا شود و انسان با اينكه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، بنابراحتياط واجب روزه اش باطل مي‌شود.

مساله 1480- احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ و دود سيگار و ديگر دخانيات را هم به حلق نرساند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست