responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 255
انجام نداده باشد، مي‌تواندروزه آن روز را بگيرد ولي واجب نيست .

د - اگر بعد از ظهر بالغ شود و قصد روزه نداشته - خواه كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام داده باشد يا نه - روزه آن روزبر او نه واجب است و نه صحيح مي‌باشد.

مساله 1436- روزه و ساير عبادات بچه نابالغي كه خوب و بد را تشخيص مي‌دهد صحيح است .

مساله 1437- اگر كافر پيش از ظهر مسلمان شود و كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام نداده باشد بنابراحتياط آن روزرا روزه بگيرد، همچنين اگر بچه پيش از ظهر بالغ شود يا ديوانه عاقل گردد و يا بيهوش به هوش آيد و كاري كه روزه راباطل مي‌كند انجام نداده باشد، بنابراحتياط واجب روزه آن روز را بگيرد.

مساله 1438- كسي كه روزه قضاي رمضان دارد نمي تواند روزه مستحبي بگيرد، همچنين است بنابراحتياط واجب اگرروزه واجب ديگري داشته باشد. و چنانچه فراموش كند و روزه مستحبي بگيرد، در صورتي كه پيش از ظهر يادش بيايدروزه مستحبي او به هم مي‌خورد و مي‌تواند نيت خود را به روزه واجب برگرداند، و اگر بعد از ظهر متوجه شود روزه اوباطل است، و اگر بعد از مغرب يادش بيايد صحت روزه او خالي از اشكال نيست .

مساله 1439- كسي كه براي بجا آوردن روزه ميتي اجير شده، چنانچه روزه مستحبي بگيرد و مانع بجا آوردن روزه استيجاري نگردد اشكال ندارد، هر چند احوط ترك آن است .

مساله 1440- كسي كه روزه قضا دارد، چنانچه وقت آن وسعت داشته باشد مي‌تواند روزه استيجاري بگيرد.

مساله 1441- اگر غير از روزه ماه رمضان روزه معين ديگري بر انسان واجب باشد - مثلا نذر كرده باشد روز معيني راروزه بگيرد - چنانچه از روي عمد تا اذان صبح نيت نكند روزه اش باطل مي‌شود، و اگر نداند كه روزه آن روز بر او واجب است يا فراموش كند و پيش از ظهر يادش بيايد، چنانچه كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام نداده باشد و فورانيت كند روزه او صحيح است، و در غير اين صورت باطل مي‌باشد.

مساله 1442- اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت كاري كه روزه را باطل مي‌كندانجام نداده باشد، بنابراحتياط واجب نيت روزه كند و آن روز را روزه بگيرد و قضاي آن را نيز بجا آورد، و چنانچه بعد ازظهر خوب شود روزه آن روز بر او واجب نيست و مي‌تواند افطار نمايد و بايد قضاي آن را بگيرد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست