responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 246

مساله 1388- مستحب است انسان در عيد قربان پس از ده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عيد (دهم ذي حجة) و آخرآنها نماز صبح روز دوازدهم است، تكبيرهايي را كه در مساله پيش گفته شد بگويد و پس از آن ادامه دهد: "الله اكبرعلي ما رزقنا من بهيمة الانعام و الحمد لله علي ما ا بلانا" . ولي اگر عيد قربان را در مني باشد، مستحب است پس ازپانزده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم است اين تكبيرها را بگويد.

مساله 1389- ماموم بايد در نماز عيد - همچون نمازهاي ديگر - بجز حمد و سوره ذكرهاي ديگر نماز را خودش بگويد.

مساله 1390- اگر ماموم موقعي برسد كه امام مقداري از تكبيرها و قنوتها را گفته باشد، بعد از آنكه امام به ركوع رفت بايد آنچه از تكبيرها و قنوتها را كه با امام نگفته خودش بگويد و سپس خود را به امام برساند، و چنانچه در هر قنوت يك "سبحان الله" يا يك "ا لحمد لله" بگويد كافي است .

مساله 1391- اگر ماموم امام جماعت را در ركوع ركعت اول نماز عيد درك كند اقتدا نمايد، و هر اندازه از تكبيرات رابا قنوت مختصر كه مي‌تواند بجا آورد و خود را به ركوع امام برساند، و اگر در ركعت دوم برسد اقتدا نمايد، و پس ازچهار قنوت امام قنوت پنجم و تكبير آن را خودش بخواند و پس از سلام امام برخيزد و ركعت دوم را خودش بجاآورد.

مساله 1392- اگر نمازگزار در شماره تكبيرها يا قنوتهاي نماز عيد شك كند، چنانچه از محل آن گذشته باشد به شك خود اعتنا نكند، و اگر از محل آن نگذشته باشد بنا را بر كمتر بگذارد، و در صورتي كه بعد معلوم شود گفته بوده اشكال ندارد.

مساله 1393- اگر قرائت يا تكبيرها و يا قنوتهاي نماز عيد را فراموش كند و بجا نياورد نمازش صحيح است، ولي اگرركوع يا دو سجده يا تكبيره الاحرام را فراموش نمايد نمازش باطل مي‌شود.

مساله 1394- اگر در نماز عيد يك سجده يا تشهد را فراموش كند احتياط آن است كه پس از نماز آن را بجا آورد، و اگركاري كند كه براي آن در نمازهاي يوميه سجده سهو لازم است بنابراحتياط بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد.

مساله 1395- وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد است تا ظهر آن روز، و بهتر است نماز عيد قربان رابعد از بلند شدن آفتاب بخوانند، و در عيد فطر مستحب است پس از بلند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست